در الميزان از تفسير قمى از ابى الجارود از امام باقر عليه السّلام
نقل شده كه ريش را متاع و مال فرمودهاند.
ولى زياد بن منذر كه ابو الجارود باشد زيدى مذهب و مشكوك است.
ريع:مكان مرتفع كه از دور ديده ميشود (راغب) «أَتَبْنُونَ بِكُلِرِيعٍآيَةً تَعْبَثُونَ»شعراء: 128. در اقرب گويد:
ريع بمعنى صومعه، برج كبوتر و تپّه بلند است و از همين معنى است قول
قرآن «أَتَبْنُونَ بِكُلِرِيعٍآيَةً تَعْبَثُونَ»به «آية» رجوع
شود. اين كلمه در قرآن فقط يكبار يافته است.
رين:زنگار. «كَلَّابَلْرانَعَلى قُلُوبِهِمْ ما
كانُوا يَكْسِبُونَ»مطففين:
14. يعنى
اعمالشان بر روى دلهايشان زنگار گذاشته است در نهج البلاغه نامه 58 آمده
رين بمعنى غلبه و تغطيه نيز آمده است يعنى اعمالشان بقلوبشان غلبه
كرده و يا آنها را پوشانده است مثل «وَجَعَلْنا عَلى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ»انعام: 25. در كافى كتاب «الايمانو الكفر» باب الذنوب حديث 20 از
امام باقر عليه السّلام نقل شده فرمود: در قلب هر بنده نكتهاى هست سفيد چون گناهى
كند در آن، نكتهاى سياه حادث ميشود اگر توبه كند آن سياهى از بين ميرود و اگر
بگناه ادامه بدهد سياهى افزوده ميشود تا جائيكه نكته سفيد را بپوشاند و چون آن
پوشيده شد ديگر صاحب قلب بنيكى روى نمياورد و آنست فرموده خداى عزّ و جلّ «كَلَّابَلْرانَعَلى قُلُوبِهِمْ ما
كانُوا يَكْسِبُونَ»اين آخر، سخن در اين باب استوَ الْحَمْدُ لِلَّهِ
رَبِّ الْعالَمِينَ* 11 محرم
الحرام 1392.