1-
«وَفِي عادٍ إِذْ أَرْسَلْنا عَلَيْهِمُالرِّيحَالْعَقِيمَ. ما تَذَرُ
مِنْ شَيْءٍ أَتَتْ عَلَيْهِ إِلَّا جَعَلَتْهُ كَالرَّمِيمِ»ذاريات: 41 و 42.
در اين دو آيه خبرى از طوفان نيست فقط باد با «عقيم» كه
بمعنى نازا است توصيف شده و آن باد خيرى نمىزاييد هر چه داشت شر بود و نيز در صفت
آن گفته شده: بهر چه ميرسيد آنرا مانند استخوان پوسيده ميكرد.
19 و
20. در آيه ديگرى آمده «تُدَمِّرُكُلَّ شَيْءٍ بِأَمْرِ رَبِّها فَأَصْبَحُوا لا يُرى إِلَّا
مَساكِنُهُمْ ...»احقاف:
25.
اوصافيكه در اين آيات براى باد ذكر شده يكى «صرصر» است
كه آنرا باد بسيار سرد و باد پر صدا معنى كردهاند. در مجمع از فراء نقل شده: آن
باد سردى است كه مثل آتش ميسوزاند در سوره آل عمران آيه 117. آمده «كَمَثَلِرِيحٍفِيها صِرٌّ أَصابَتْ
حَرْثَ قَوْمٍ»در مجمع آنرا باد بسيار سرد گفته و گويد: ممكن است صرّ صداى باد
بسيار سرد باشد.
راغب نيز صرصر را باد بسيار سرد گفته است. و از امام باقر عليه
السّلام در صافى باد سرد نقل شده صفت ديگر آن باد «عاتِيَةٍ»است كه بمعنى طغيان كننده و فزون از حدّ ميباشد و آن ممكن است در
شدّت وزيدن و يا در شدّت سردى باشد. صفت ديگر آن «تُدَمِّرُكُلَّ شَيْءٍ»است و تدمير بمعنى هلاك كردن و فنا ساختن است.
رويهم رفته بدست ميايد كه آن باد طوفان شكننده نبوده كه ديارشان را
زير و رو كند و از «فَأَصْبَحُوالا يُرى إِلَّا
مَساكِنُهُمْ»بر ميايد كه منازلشان از بين نرفته بود. على هذا آن باد، بادى سرد و
سوزان بوده و قوم هود را منجمد كرده و از بين برده است.