در اين آيات قيد «مِنْ أَمْرِنا ...-مِنْ أَمْرِهِ» روشن ميكند كه اين روح از امر خدا،
وحى و نازل و القا شده است. و مراد از انزال آن انذار و هدايت مردم است. و آيه سوم
مقام نبوّت را ميرساند كه روح فقط بوسيله خدا القا شده و فرشته در آوردن آن واسطه
نيست بر خلاف آيه دوم كه در بيان رسالت است و روح را ملك آورده است فرق ميان رسالت
و نبوّت در «رسل» گذشت.
ولى در آيه اول ظاهرا مراد از آن وحىهاى سهگانه است زيرا ما قبل آن
درباره سه نوع وحى است كه فرموده «وَما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُكَلِّمَهُ اللَّهُ إِلَّا وَحْياً أَوْ
مِنْ وَراءِ حِجابٍ أَوْ يُرْسِلَ رَسُولًا فَيُوحِيَ بِإِذْنِهِ ما يَشاءُ»پس از آن فرموده «وَكَذلِكَ أَوْحَيْنا
إِلَيْكَ ...»كلمه «كَذلِكَ»نشان
ميدهد كه مراد از «أَوْحَيْناإِلَيْكَرُوحاً ...»همه
وحيهاى سه گانه فوق است، زيرا كه آنحضرت هم رسول است و هم نبى.
بنظر ميايد مراد از «امر» در
آيات سه گانه مقام تدبير است چنانكه فرموده «أَلالَهُ الْخَلْقُ وَ الْأَمْرُ ...»اعراف:
54. يعنى
خلقت و تدبير عالم هر دو مال اوست و مقام تدبير اقتضاء ميكند كه پيامبران و دين از
جانب خدا آيد.
تقريبا يقين است كه مراد از روح در آيات سه گانه شريعت و كتاب است