رواح: نقيض صباح و آن از ظهر است تا بشب (صحاح) «وَلِسُلَيْمانَالرِّيحَغُدُوُّها شَهْرٌ وَرَواحُهاشَهْرٌ»سباء: 12. معنى اين آيه در «ريح» خواهد
آمد «وَلَكُمْ فِيها جَمالٌ
حِينَتُرِيحُونَوَ حِينَ تَسْرَحُونَ»نحل: 6.
اراحه آوردن چهارپايان است بخوابگاه و محل استراحت و سرح فرستادن
بچراگاه است يعنى براى شما در آنها تماشا است آنگاه كه راحتشان ميكنيد و آنگاه كه
بچرا رها مىنمائيد.
رُوح:بضمّ (ر) اين كلمه در عرف بمعنى روان و روح مقابل جسم، و جوهر مجرّد
است ولى در قرآن مجيد كه مجموعا بيست و يك بار آمده مراد از آن فرشته و غيره است
كه ذيلا بررسى ميشود.
فرشته
«فَأَرْسَلْناإِلَيْهارُوحَنافَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا»مريم: 17. روح خويش و فرشته خويش
را بسوى او فرستاديم و بصورت بشر كامل بر وى نمودار شد ما بعد آيه درباره گفتگوى
فرشته با مريم است كه بمريم گفت: من رسول پروردگار تو هستم. «قُلْنَزَّلَهُرُوحُالْقُدُسِ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ لِيُثَبِّتَ الَّذِينَ آمَنُوا
...»نحل:
103. «نَزَلَبِهِالرُّوحُالْأَمِينُ. عَلى
قَلْبِكَ»شعراء:
193 و 194.
كه مراد از روح جبرئيل است در آيه اول با «قدس» و
در دوم با «الامين» توصيف شده است.
همچنين است آياتيكه درباره تأييد عيسى با روح القدس است «وَآتَيْنا عِيسَى ابْنَ
مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُبِرُوحِالْقُدُسِ»بقره: 87 و 253. «اذْكُرْنِعْمَتِي عَلَيْكَ وَ عَلى والِدَتِكَ إِذْ أَيَّدْتُكَبِرُوحِالْقُدُسِ»مائده: 110. چنانكه طبرسى و بيضاوى
و ديگران گفتهاند. گرچه احتمالات ديگر هم داده شده ولى آيه «نَزَّلَهُرُوحُالْقُدُسِ»كه گذشت روشن