responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 130

مرهون است كه بوثيقه اطلاق ميشود و گرنه آن مصدر است. جوهرى رهان را جمع رهن گفته مثل جبل و جبال ولى در آيه آنرا مفرد گفته‌اند.

«كُلُّ امْرِئٍ بِما كَسَبَ‌ رَهِينٌ‌» طور:

21. رهين بمعنى مرهون است. راغب گويد: چون از رهن حبس آن در نزد مرتهن بنظر آمده لذا بطور استعاره بحبس هر چيز رهن گفته شده است در الميزان فرموده: هر شخصى در نزد خدا رهن و مقبوض و محفوظ است در مقابل آنچه از خير و شر بجاى آورده تا بجزاى عملش از حيث ثواب و عقاب برسد.

«كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ‌ رَهِينَةٌ إِلَّا أَصْحابَ الْيَمِينِ» مدثر: 38 و 39.

در الميزان گفته مراد از اين آيه رهين عذاب بودن هر نفس است چنانكه سياق ما بعد آيه روشن ميكند.

رهو: گشوده. باز (صحاح) راغب آنرا راه وسيع گفته. طبرسى آنرا ساكن و آرام معنى كرده ولى راغب آنرا نپسنديده است‌ «وَ اتْرُكِ الْبَحْرَ رَهْواً إِنَّهُمْ جُنْدٌ مُغْرَقُونَ» دخان:

24. دريا را گشوده بگذار كه آنها غرق شدگانند. از آيه بنظر ميايد كه اگر موسى ميخواست بار ديگر عصا را بدريا ميزد و آب بهم ميامد ولى خدا از اين كار نهى كرد تا فرعونيان غرق گردند. و منظور موسى آن بود كه دريا بسته شود تا اهل مصر به بنى اسرائيل راه نيابند. اين كلمه فقط يكبار در قرآن آمده است.

ابن اثير در نهايه از على عليه السّلام نقل كرده كه درباره آسمان فرمود

«وَ نَظَمَ رَهَوَاتِ فُرَجِهَا».

يعنى مواضع گشوده آنرا منظّم كرد. و گويد: رهوات جمع رهوة است.

رَوح: بفتح (ر) راحتى. طبرسى در ذيل آيه‌ «وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ‌ رَوْحِ‌ اللَّهِ» يوسف: 87. گويد «وَ الرَّوْحُ‌: الرَّاحَةُ» و اصل باب از ريحى است كه رحمت مياورد و در معنى آيه گفته: مأيوس نباشيد از رحمتيكه خدا مياورد.

جوهرى گويد «الرَّوْحُ‌ وَ الرَّاحَةُ:

الِاسْتِرَاحَةُ» قاموس آنرا راحتى و

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 130
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست