responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 123

اگر گوئى خدا فرموده‌ «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ ...» آل عمران:

30. اين آيه با آيه فوق چگونه ميسازد؟

گوئيم: تشبيه فقط در عدم استفاده از عمل است چنانكه ذيل آيه گويد «لا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا عَلى‌ شَيْ‌ءٍ» و در آيه‌ «وَ قَدِمْنا إِلى‌ ما عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْناهُ هَباءً مَنْثُوراً» فرقان:

23. نيز ظاهرا عدم فايده بردن از عمل است.

رماد فقط يكبار در قرآن بكار رفته است.

رمز: اشاره. راغب گويد: رمز اشاره است با لب و نيز بمعنى صوت خفى است و غمز اشاره با ابرو است و هر كلام را كه مانند اشاره باشد رمز گويند در مجمع گفته: رمز اشاره است با لب و گاهى در اشاره با ابرو و چشم و دست بكار ميرود ولى اوّلى اغلب است. «قالَ آيَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلاثَةَ أَيَّامٍ إِلَّا رَمْزاً» آل عمران:

41. معنى اين آيه و تفصيل آن در «زكريا» خواهد آمد انشاء اللّه. كلمه رمز فقط يكبار در قرآن يافته است.

رمضان: نام ماه نهم از ماههاى عربى و ماه روزه اسلامى است و آن ماه نزول قرآن است‌ «شَهْرُ رَمَضانَ‌ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ ...» بقره: 185.

در مجمع گفته: رمضان از رمض بمعنى شدت تابش آفتاب بر خاك است علت اين تسميه آنست كه عرب ماه‌ها را با زمانى كه در آن واقع شوند نامگذارى كرده‌اند رمضان در زمان شدت گرما بود و جمع آنرا رمضانات گفته‌اند و گفته شده رمضان از نامهاى خداوند است.

جوهرى و فيروزآبادى نيز علت تسميه را مثل مجمع گفته‌اند و گويند:

آنگاه كه نامهاى ماهها را از لغت قديم نقل كردند با زمانيكه ماهها در آن واقع شدند نامگذارى كردند ...

رمضان در كلام اللّه مجيد فقط يكدفعه آمده است.

رميم: استخوان پوسيده. «مَنْ يُحْيِ الْعِظامَ وَ هِيَ‌ رَمِيمٌ‌» يس: 78. و

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 123
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست