أَمْوالَهُمْ لِيَصُدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ»راجع است.
ركون:ميل و آرام گرفتن. در صحاح و اقرب گويد «رَكَنَإِلَيْهِ:
مال و سكن» «وَلاتَرْكَنُواإِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ ...»هود: 113.
بستمگران ميل نكنيد و گرنه آتش شما را ميگيرد.
ركن بمعنى جانب و طرف محكم شيىء است (صحاح) و بر سبيل استعاره به
نيرو اطلاق ميشود (راغب) «لَوْأَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلىرُكْنٍشَدِيدٍ»هود: 80. ظاهرا مراد از آن در آيه
اقوام و عشيره است. يعنى ايكاش در قبال شما نيروئى داشتم و يا بتكيهگاه محكمى (از
قبيل عشيره) لاحق ميشدم تا مرا يارى كنند.
«فَتَوَلَّىبِرُكْنِهِوَ قالَ ساحِرٌ أَوْ
مَجْنُونٌ»ذاريات:
39. مراد از ركن تكيهگاه و قواى فرعون است يعنى با قواى خويش روى بگردانيد و گفت:
جادوگرى است يا ديوانهاى (يعنى موسى).
رمح:بضم (ر) نيزه. جمع آن رِمَاح و أَرْمَاح است (اقرب) «لَيَبْلُوَنَّكُمُاللَّهُ بِشَيْءٍ مِنَ
الصَّيْدِ تَنالُهُ أَيْدِيكُمْ وَرِماحُكُمْ ...»مائده: 94.
خدا حتما شما را با چيزى از صيد امتحان ميكند كه دستها و نيزههاى
شما بآن ميرسد. اين كلمه فقط يكبار در قرآن مجيد يافته است.
رمد:رماد بفتح (ر) خاكستر. «مَثَلُالَّذِينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ أَعْمالُهُمْكَرَمادٍاشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ
فِي يَوْمٍ عاصِفٍ لا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا عَلى شَيْءٍ ...»ابراهيم:
18. در اين آيه اعمال كفّار بخاكستريكه در مقابل طوفان شديد قرار گرفته تشبيه شده
است. پيداست كه خاكستر بطورى پراكنده ميشود كه امكان جمع در آن نيست. ظاهرا مراد
اعمال نيك و مفيد كفّار است كه براى اغراض دنيوى انجام دادهاند در روز قيامت چيزى
از آن بدستشان نميايد بر خلاف اعمال نيك از مؤمنان كه بدون كم و كاست بخودشان رد
خواهد شد.