فرموده واو دلالت بر اشتراك دارد نه ترتيب. و ظاهر آنست كه مراد ازوَارْكَعِيمَعَالرَّاكِعِينَآنست كه از جمله مطيعان باش نه با
آنها نماز بخوان و بعضى نماز جماعت و بعضى با نمازگزاران نماز بخوان گفتهاند.
«وَإِذا قِيلَ لَهُمُارْكَعُوالايَرْكَعُونَ»مرسلات:
48. «وَخَرَّراكِعاًوَ أَنابَ»ص: 24. ظاهرا مراد از ركوع در اين
دو آيه تذلل و تواضع است.
«تَراهُمْرُكَّعاًسُجَّداً ...»فتح:
29. ركّع
جمع راكع و سجد جمع ساجد است و ركّع سه بار در قرآن آمده است: بقره: 125، حجّ: 26،
فتح: 29.
ركم: (بفتح
ر) رويهم جمع كردن و بعضى از شيىء را بالاى بعضى نهادن (مجمع- اقرب) و آن در قرآن
در متراكم شدن ابر و غيره بكار رفته است «وَإِنْ يَرَوْا كِسْفاً مِنَ السَّماءِ ساقِطاً يَقُولُوا سَحابٌمَرْكُومٌ»طور:
44. سحاب
مركوم يعنى ابرهاى متراكم «أَنَّاللَّهَ يُزْجِي سَحاباً ثُمَّ يُؤَلِّفُ بَيْنَهُ ثُمَّ
يَجْعَلُهُرُكاماً»نور: 43.ركامبمعنى مركوم و متراكم است يعنى:
خدا ابرى را ميراند سپس ميان آن پيوستگى ميدهد سپس آنرا متراكم
ميكند.
ما قبل آيه درباره انفاق كفار براى باز داشتن از راه خداست على هذا
ظاهرا مراد از طيّب مالى است كه در راه خدا خرج شده و از خبيث مالى كه براى باز
داشتن از راه خدا مصرف شده باشد در اين صورت آنهمه مالها در جهنّم رويهم انباشته
شده و بشكل تودهاى از عذاب در ميايد و بجان صاحبان مال ميافتد چنانكه درباره
اندوختن طلا و نقره آمده «يَوْمَيُحْمى عَلَيْها فِي نارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوى بِها جِباهُهُمْ وَ
جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ»توبه: 35.
على هذا جمله «أُولئِكَهُمُ الْخاسِرُونَ»در ذيل آيه به «الَّذِينَكَفَرُوا يُنْفِقُونَ