responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 115

پوست بودن را قيد نكرده‌اند.

قاموس و اقرب ميگويند: پوست نازكى است كه در آن مينويسند و نيز بمعنى صفحه سفيد است.

بنظر ميايد مراد از طور، طور سينا و محل نزول وحى بحضرت موسى و مراد از كتاب، تورات موسى است كه در صفحه گسترده نوشته شده بود و منظور از بيت معمور كعبه و از سقف مرفوع آسمان است‌ «وَ جَعَلْنَا السَّماءَ سَقْفاً مَحْفُوظاً» انبياء: 32. و از بحر مسجور (درياى گداخته) مطلق درياى گداخته است‌ «وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ» و يا درياى گداخته و مذاب مركز زمين است كه در «سجر» خواهد آمد.

رقم: نوشتن. و نقطه گذاشتن و آشكار كردن (اقرب) راغب آنرا خطّ غليظ گفته و از بعضى نقطه گذاشتن نقل كرده است. صحاح آنرا نوشتن ترجمه ميكند و نيز مجمع در سوره كهف.

«كَلَّا إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ. وَ ما أَدْراكَ ما سِجِّينٌ. كِتابٌ‌ مَرْقُومٌ‌ ... كَلَّا إِنَّ كِتابَ الْأَبْرارِ لَفِي عِلِّيِّينَ. وَ ما أَدْراكَ ما عِلِّيُّونَ. كِتابٌ‌ مَرْقُومٌ‌» مطففين: 7 و 8 و 9- 18 و 19 و 20.

بنظر ميايد مراد از مرقوم در دو آيه مجسّم شدن اعمال است بطوريكه مراد از كتاب، كتاب بخصوصى است نه كاغذ يا پارچه نوشته شده مثلا مهندسيكه كارخانه‌اى را نصب ميكند ميشود گفت فلان موتور را در فلانجا نوشت و فلان لوله را در فلانجا (يعنى گذاشت و نصب كرد).

كتاب و اعمال فاجران در سجّين است و سجيّن كتابى است كه از اعمال نوشته شده و از اعمال بوجود آمده.

همچنين است عليّون.

بعقيده مجمع‌ «كِتابٌ مَرْقُومٌ» تفسير «سِجِّينٍ» نيست زيرا سجيّن كتاب مرقوم نميباشد بلكه آن تفسير كتاب در «إِنَّ كِتابَ الفُجَّارِ» است و تقدير آن «و هو كتاب مرقوم» است ولى آنطور كه گفته شد سجين را كتاب دانستن مانعى ندارد.

«أَمْ حَسِبْتَ أَنَّ أَصْحابَ الْكَهْفِ‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 3  صفحه : 115
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست