قاموس و اقرب. معانى ديگرى نيز گفتهاند كه در قرآن نيامده «مُتَّكِئِينَعَلىرَفْرَفٍخُضْرٍ وَ عَبْقَرِيٍّ
حِسانٍ»رحمن:
76. رفرف در آيه بمعنى فرشهاست و شايد بمعنى پشتىها و مخدهها باشد كه در مجمع از
بعضى وسائد نقل شده. عبقرى را فرش و حرير و بالش گفتهاند معنى آيه چنين ميشود:
تكيه ميكنند به فرشهاى سبز و بالشهاى نيكو.
در آيه 54 همين سوره آمده «مُتَّكِئِينَعَلى فُرُشٍ بَطائِنُها مِنْ إِسْتَبْرَقٍ ...»از اين
آيه بنظر ميايد كه مراد از عبقرى بالشهاست. ناگفته نماند در قرآن مجيد رفرف فقط
يكبار آمده و آنهم نكره است و نميشود بفرشهاى دنيا قياس كرد.
رفع:بالا بردن. «وَرَفَعَأَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ»پدر و مادرش را بتخت بالا برد. «مِنْهُمْمَنْ كَلَّمَ اللَّهُ وَرَفَعَبَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ»بقره: 253. آيه اول درباره بالا
بردن ظاهرى و دوم در بالا بردن معنوى است كه فضيلت و شرافت و عظمت باشد «فِيصُحُفٍ مُكَرَّمَةٍمَرْفُوعَةٍمُطَهَّرَةٍ»عبس: 13 و 14.
در صحيفههاى محترم و با فضيلت و پاكيزه «فِيبُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْتُرْفَعَ»نور: 36.
در خانههائيكه خدا اذن داده با فضيلت و بلند آوازه شوند «وَرَفَعْنالَكَ ذِكْرَكَ»شرح: 4. رفع در آيه معنى بلند آوازى ميدهد.
رفيع: بالا برنده مثل رافع «رَفِيعُالدَّرَجاتِ ذُو الْعَرْشِ»غافر: 15. بالا برنده درجهها و
صاحب عرش است.
رفق: (بكسر
اول) مدارا. ايضا مِرْفَق (بكسر اول و فتح فاء) و آن ضد خشونت است (اقرب).
مرفق را بعضى بفتح «م» و
كسر (فاء) و بعضى بعكس آن خواندهاند. و آن با دو وزن فوق و همچنين بفتح «م» و «ف» مصدر است بمعنى لطف و سهولت. يعنى
خدا براى شما از مشكلى كه داريد سهولت و گشايش پيش آورد.