خفوت در كلام آهستگى شديد است و با اين قرينه ميشود فهميد كه مراد از «لاتَجْهَرْ»صداى بلند است و معنى آيه اين
ميشود: نمازت را با صداى بلند و با صداى بسيار آهسته مخوان ميان ايندو راهى اختيار
كن. ميان صداى بلند و آهسته شديد، مراتب بسيار است لذا در فهم موارد جهر و اخفات
در نمازها احتياج بروايات داريم و «وَابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا»مجمل است و اگر روايات نبود از آن
تخيير مستفاد ميشد ولى جهر و اخفات در نماز چنانكه فقها گفتهاند عزيمت است.
لا يُحِبُّ اللَّهُالْجَهْرَبِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَنْ ظُلِمَنساء: 148 خدا آشكار كردن گفتار بد
را دوست نميدارد مگر از كسى كه ستم ديده است.
آيه دليل آنست كه مظلوم حق دارد از خود دفاع كند و ظلم ظالم را اظهار
نمايد و آن از موارد غيبت و اشاعه فحشاء نيست.
جهرةاسم است بمعنى آشكار شده (اقرب الموارد)لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ
حَتَّى نَرَى اللَّهَجَهْرَةًبقره: 55 هرگز بتو ايمان نياوريم تا خدا را آشكارا به بينيم طبرسى در
ذيل آيه گويد رؤيت ممكن است در خواب و يا با قلب باشد و چون فرموده «جَهْرَةً»فقط ديدن
با چشم است يعنى يهود ميگفتند: بايد خدا را مانند يك چيز مادّى به بينيم.
جهاز:شىء آماده. از متاع و غيره.تجهيز: حمل يا فرستادن آن متاع و غيره است
(مفردات) تجهيز لشگر، آماده كردن آن و تجهيز ميّت آماده كردن مقدمات دفن اوست «جَهَّزَالْجَيْشَ: هَيَّأَهُ».
وَ لَمَّاجَهَّزَهُمْبِجَهازِهِمْقالَ ائْتُونِي بِأَخٍ لَكُمْيوسف: 59 چون آنها را بلوازم و
متاعشان آماده كرد گفت: برادرتان را پيش من آريد.
جهل:نادانى. جاهل:
نادان. سفيه. بى اعتنا. در كتب لغت آنرا نادانى معنى كردهاند.