جنّ در عرف قرآن موجودى است با شعور و اراده كه باقتضاى طبيعتش از
حواسّ بشر پوشيده ميباشد و مانند انسان مكلّف و مبعوث در آخرت و مطيع و عاصى و
مؤمن و مشرك و ... است، و خلاصه دوش بدوش انسان است تنها فرقشان آنست كه انسان
محسوس و جنّ غير محسوس است و شايد بعض فرقهاى مختصر هم داشته باشند. جنّة بكسر
اوّل بمعنى جنّ استمِنَالْجِنَّةِوَ النَّاسِدر صحاح و قاموس طائفة من الجنّ نيز گفته است.
نگارنده در كتاب سيرى در اسلام بحث مفصّلى درباره جنّ نگاشتهام و
مطلبى از روزنامه اطلاعات در باره جهان ضدّ مادّه نقل كردهام اينك مقدارى از آنرا
در اينجا نقل ميكنم:
1- جنّ
و انس دو موجود پر ارزش «ثقلان» روى
زميناند تأمّل در آيات سوره رحمن كه بيشتر از سى بار بصورتفَبِأَيِّ آلاءِ
رَبِّكُما تُكَذِّبانِجنّ و انس را مخاطب قرار داده اين مطلب را روشنتر ميكند و در آن سوره
كه بارها بعد از ذكر نعمتها و عذابهاى دنيا و آخرت آيه فوق تكرار شده مبيّن آنست
كه دنيا و آخرت براى هر دو است در اين باره بآن سوره و معانيش توجّه فرمائيد و يك
سوره در قرآن بنام سوره جنّ است و كاملا قابل دقّت ميباشد.
2- جنّ
از آتش (نيرو و حرارت مخصوص) آفريده شده همچنانكه انس بتدريج از خاك.
وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ مِنْ حَمَإٍ
مَسْنُونٍ. وَالْجَانَخَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ مِنْ نارِ السَّمُومِحجر: 27 انسان را از گل خشك، از گل
سياه بدبو و كهنه آفريديم و جنّ را پيشتر، از آتش نافذ آفريدهايم.
«سموم» بمعنى نافذ است و جنّ پيشتر از
انسان بوجود آمده است در آيه ديگر هستوَ خَلَقَالْجَانَمِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍرحمن: 15 جنّ