محمد عبده آنرا ريخته معنى كرده و گفته: گاهى دهاق در اينجا به (پر
شده) تفسير ميشود يعنى نطفهايكه از سلّولهاى زنده پر شده است. در نهايه آنرا
بشدّت ريخته.
شده گفته است كه با جهنده موافق ميشود، دهق بمعنى ريختن و خالى كردن
نيز آمده.
اين كلمه در قرآن مجيد فقط يكبار آمده است.
دهم: «وَلِمَنْ خافَ مَقامَ
رَبِّهِ جَنَّتانِ ...وَ مِنْ دُونِهِما جَنَّتانِ ...مُدْهامَّتانِفَبِأَيِّ آلاءِ
رَبِّكُما تُكَذِّبانِ»رحمن: 64مُدْهامَّتانِتثنيه مدهامّة است و اصل آن از دهمة بمعنى سياهى است گويند «ادْهَامَالزَّرْعُ» يعنى كشت سياه شد و چون
خضروات برسند رنگ آنها بسياهى ميزند و سياه مىنمايد اين كلمه در قرآن وصفجَنَّتانِدر آيه سابق است و معنى چنين
ميشود: نزديك آندو بهشت و يا پائينتر از آندو، دو بهشت ديگرى هست كه از انبوهى
درختان سياه مىنمايد، اين كلمه فقط يكبار در كلام اللَّه آمده است و ليله دهماء
بمعنى شب تاريك است.
دهن:روغن. «وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ
طُورِ سَيْناءَ تَنْبُتُبِالدُّهْنِوَ صِبْغٍ لِلْآكِلِينَ»مؤمنون: 20 شجرة معطوف است به «جَنَّاتٍ»در آيه
سابق و مراد از آن درخت زيتون است. «تَنْبُتُ»بضمّ اوّل و فتح آن از باب افعال و نصر ينصر هر دو خوانده شده است،
صبغ بمعنى خورش است يعنى بوسيله آب باران درختى بوجود آورديم كه در طور سينا
ميرويد و روغن و براى خورندگان خورش ميروياند و آن اشاره باستفاده گوناگون از روغن
زيتون است.
«فَلاتُطِعِ الْمُكَذِّبِينَ
وَدُّوا لَوْتُدْهِنُفَيُدْهِنُونَ»قلم: 9
ادهان در اصل مثل تدهين بمعنى روغن مالى كردن است ولى از آن مدارا