اينكه طبرسى فرموده نام او در تورات اخنوخ است در تورات سفر پيدايش
باب پنجم از بند 18 ببعد مينويسد: يارد صد و شصت دو سال زندگى كرد و خنوخ را بدنيا
آورد و از خنوخ متوشالخ بدنيا آمد. سپس پسر متوشالخ را لمك نام ميبرد و گويد از
لمك نوح بدنيا آمد. آنگاه ميگويد: خنوخ با خدا راه رفت و ناپديد شد زيرا خدا او را
بر گرفت. (باختصار) اين سخنان مؤيّد همان است كه از مجمع نقل شد كه او پدر جدّ نوح
و نام وى در تورات اخنوخ است و جمله «باخدا راه رفت و ناپديد شد و خدا او را بر گرفت» روشن كننده همان مطلب
آسمان رفتن اوست در باره ديگران ميگويد مرد و در باره او ميگويد:
ناياب شد كه خدا او را گرفت.
و نيز در رساله يهودا بند 14 و 15 از شخصى بنام خنوخ ياد شده و نيز
در سفر پيدايش باب چهارم از او نام رفته است و مستر هاكس در قاموس خود از او ياد
كرده و گويد مانند ايليا طعم مرگ را نچشيد.
در دائرة المعارف وجدى رفتن او بآسمان چهارم از كعب الاحبار نقل و
ردّ شده است.
ناگفته نماند آيهوَ رَفَعْناهُ مَكاناً عَلِيًّابمطلبيكه در باره او گفته شده
اشعار دارد و اللّه اعلم.
درك: (بر
وزن فرس) رسيدن و ادراك بمعنى رسيدن بچيزى است (قاموس)حَتَّى إِذاأَدْرَكَهُالْغَرَقُ قالَ آمَنْتُ
...يونس:
90 تا چون غرق باو رسيد گفت ايمان آوردم.لَا الشَّمْسُ يَنْبَغِي
لَها أَنْتُدْرِكَالْقَمَرَ ...يس: 40 بر آفتاب نيست كه بماه
برسد.
ادراك لازم نيز آمده است مثل «ادراكالصبىّ» يعنى بچه بالغ شد ولى موارد استعمال آن در قرآن همه متعدى
است.
درك (بر وزن فرس و فلس) بمعنى رحمت و آخرين قعر است