السَّيِّئَةَرعد: 22 بد را با خوب دفع ميكنندقُلْفَادْرَؤُاعَنْ أَنْفُسِكُمُ
الْمَوْتَآل
عمران: 168 بگو مرگ را از خويش دفع كنيد.
وَيَدْرَؤُاعَنْهَا الْعَذابَ أَنْ تَشْهَدَ أَرْبَعَ شَهاداتٍ بِاللَّهِ
إِنَّهُ لَمِنَ الْكاذِبِينَنور: 8أَنْ تَشْهَدَفاعليَدْرَؤُااست و «الْعَذابَ»مفعول آن
است يعنى: گواهى زن بر كذب مرد، عذاب را از او دفع ميكند.
وَ إِذْ قَتَلْتُمْ نَفْساًفَادَّارَأْتُمْفِيها وَ اللَّهُ
مُخْرِجٌ ما كُنْتُمْ تَكْتُمُونَبقره: 72 ادّارئتم يعنى اختلاف كرديد و يكديگر را دفع نموديد طبرسى
در ذيل آيه آنرا اختلاف معنى كرده و گويد اصل آن دفع است و از آنست حديث
«ادْرَؤُاالْحُدُودَ
بِالشُّبُهَاتِ».
درج:درجه بمعنى مرتبه و منزلت است. راغب ميگويد:
درجه مثل منزلت است ليكن بمنزلت آنگاه درجه ميگويند كه بلندى در آن
منظور باشد مثل پلّه نردبان و طبقههاى ساختمان. طبرسى آنرا منزلت گفته و گويد:
معنى «دَرَجْتُهُإِلَى كَذَا» آنست كه او را درجه
درجه بالا بردم.
درج بمعنى راه رفتن و مردن نيز آمده است در مثل گفتهاند «هواكذب من دبّ ودَرَجَ» او دروغگوترين زندهها و مردههاست
در نهج خطبه 163 در وصف طاوس فرموده
يعنى چون بسوى ماده خويش رود دم خويش را پس از بستن باز ميكند.
وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِناسَنَسْتَدْرِجُهُمْمِنْ حَيْثُ لا
يَعْلَمُونَاعراف:
182 استدراج آنست كه شخص بتدريج و درجه درجه گرفته شود شخص بد كار در كفر و طغيان
خويش مشغول لذّت و كامرانى است ولى بىخبر است كه بتدريج استعداد هدايت را از دست
ميدهد و عمرش كوتاه و كوتاهتر ميشود تا بالاخره فرصت از دستش ميرود.
از حسين بن على صلوات اللّه عليهما در تحف العقول نقل شده