مدخل و مخرج هر دو مصدراند يعنى خدايا مرا داخل كن دخول راست و خارج
كن خروج راست و از جانب خويش مرا تسلط يارى دهنده عطا فرما.
شايد مراد آن است كه توفيق ده بهر كارى از روى صدق و راستى وارد شوم
و براستى و بهره خارج گردم.
در آيهإِنْ تَجْتَنِبُوا كَبائِرَ ما تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ
عَنْكُمْ سَيِّئاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُمْمُدْخَلًاكَرِيماًظاهرا اسم مكان و مراد از آن شايد بهشت و شايد اعمّ باشد يعنى اگر از
گناهان بزرگ كه نهى شدهايد اجتناب كنيد شما را بجاى محترم و دلپسندى داخل ميكنيم.
ادّخال از باب افتعال وارد شدن بزور و تلاش است (راغب)لَوْ يَجِدُونَ مَلْجَأً
أَوْ مَغاراتٍ أَوْمُدَّخَلًالَوَلَّوْا إِلَيْهِ وَ هُمْ يَجْمَحُونَتوبه: 57 يعنى: اگر پناهگاهى يا
غارهائى يا راه فرارى پيدا ميكردند بسرعت بدان روى ميكردند. بنظر ميايد كه مراد از
مدخل راه فرار باشد كه شخص بآن داخل شده و فرار ميكند. طبرسى نيز قريب بآن گفته
است.
دخل: (بر وزن فرس) كنايه از فساد و عداوت نهانى است (راغب) فساديكه
بعقل و بدن داخل ميشود، حيله و مكر (اقرب) چيزى كه از روى فساد و تباهى داخل شود و
گفته شده دغل و مكر است (مجمع).
وَ لا تَتَّخِذُوا أَيْمانَكُمْدَخَلًابَيْنَكُمْنحل: 94 يعنى سوگندهاى خويش را
مايه فساد و فريب در ميان خود قرار ندهيد اين كلمه فقط دو بار در قرآن يافته است
نحل: 92 94.
دخن:دخان يعنى دودثُمَّ اسْتَوى إِلَى السَّماءِ وَ هِيَدُخانٌفَقالَ لَها وَ
لِلْأَرْضِ ائْتِيافصّلت: 11 ظاهرا مراد از دخان همان گازهاى غليظ است كه از زمين در
وقت