چيست؟ و پيداست كه گوينده آنها (تبارك و تعالى) هم نميخواسته است
معناى اين گفتارها بر هر كسى در هر دورهاى معلوم باشد. گاهى ميشود كه گوينده عمدا
و دانسته مقصودش را ابهام آميز و مرموز بيان كند ...
مطلب ايشان با ما بعد آيات كه راجع بحدوث قيامت است كاملا درست در
ميايد و اين تغيير و تحوّل آمدن قيامت را نشان ميدهد يعنى روزيكه اين نظم و اين
تحوّلات بآخر رسيد زمين ميلرزد و نظام از بين ميرود.
و خلاصه آنكه: نيروهاى عالم ميكشند و موادّ كشيده ميشوند و براه
ميافتند و در راه مقصود خداوندى پيش ميروند و تدبير امر ميكنند. و نتيجه نزع و نشط
و سبح عبارت است از پيش رفتن در مقصود و رسيدن بآن. معنى آيات چنين ميشود: قسم
بآنهائيكه بسختى ميكنند و آنهائيكه بطرز مخصوصى كنده و رها ميشوند و آنهائيكه بطور
مرموز شنا ميكنند پس آنهائيكه پيش ميروند و بعد تدبير امر ميكنند.
دثر:دِثَار (بكسر اوّل) لباسى است كه روى لباسها بر تن كنند. و لباسى است
كه شخص در خواب آنرا بروى خود ميكشد (اقرب)يا أَيُّهَاالْمُدَّثِّرُقُمْ فَأَنْذِرْمدّثّر 1 يعنى اى جامه بخويش
پيچيده بر خيز و انذار كن. گويند وقت نزول آيه آنحضرت لباسى بر خود پيچيده و
استراحت كرده بود و اصل آن متدثّر و ثاء در دال ادغام شده است اين كلمه تنها يكبار
در قرآن آمده است.
دحر:طرد. راندن بقهر «دَحَرَهُدَحْراًودُحُوراً: طرده و أبعده و دفعه»قالَ اخْرُجْ مِنْها مَذْؤُماًمَدْحُوراًاعراف: 18 گفت از آنجا بيرون شو در
حاليكه مذموم و مطرود از رحمت هستى.
وَ يُقْذَفُونَ مِنْ كُلِّ جانِبٍدُحُوراًصافات: 9 دحور چنانكه گفته شد مصدر
است بمعنى طرد و آن در آيه شريفه مصدر فعل مقدّر