عَلىتَخَوُّفٍفَإِنَّ رَبَّكُمْ لَرَؤُفٌ رَحِيمٌنحل: 46- 47 اخذ بتخوّف آنست كه
كسى را با ظهور خوف بگيرند خداوند يكدفعه غفلتا انسان را گرفتار ميكند مثل زلزله و
سكته و دفعه ديگر با ظهور خوف مثل سرطان مثلا «نعوذباللّه منه» كه شخص ميداند اين مرض او را از بين خواهد بود با علم
بمردن و ترس از آن بتدريج از بين ميرود و يا مثل كسيكه ميداند او را اعدام خواهند
كرد چنين شخصى با ظهور خوف گرفتار ميشود معنى آيه چنين ميشود: يا آنها را در حال
تلاش گرفتار كند، آنها عاجز كننده خدا نيستند و يا آنها در حال خوف و در حاليكه
مىترسند و ميلرزند گرفتار نمايد ...
ناگفته نماند: خوف يكى از صفات نيك است و انسان را از بدبختىهاى
دنيا و آخرت نجات ميدهد مثل خوف از خدا، خوف از عذاب آخرت، خوف از ذلّت دنيا و
آخرت و غيره، در قرآن كريم در اينگونه موارد بكار رفته است و از صفات و شعار
بندگان خداست بخلاف جبن كه از ضعف نفس ناشى است و از علامات نقص است.وَ أَمَّا مَنْخافَمَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى
النَّفْسَ عَنِ الْهَوى فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوى (نازعات 40- 41).
خول: (بر
وزن فرس) عطيّه در قاموس و اقرب ميگويد: خَوَل هر عطيّهاى است كه خدا از نعمتها و
غلامان و كنيزان و غير بتو داده است.وَ تَرَكْتُمْ ماخَوَّلْناكُمْوَراءَ ظُهُورِكُمْانعام: 94 يعنى: آنچه را كه بشما عطا كرده بوديم در پشت سر گذاشتيد.ثُمَّ إِذاخَوَّلَهُنِعْمَةً مِنْهُ نَسِيَ
ما كانَ يَدْعُوا إِلَيْهِ مِنْ قَبْلُزمر: 8 يعنى: پس چون نعمتى بدو عطا
كرد دعاى قبلى خويش را فراموش ميكند.
طبرسى گفته: تخويل بمعنى اعطاء است و اصل آن تمليك عطيّه است چنانكه
تمويل بمعنى تمليك مال است.