اين آيه ميگويد: خوض وارد شدن در آبست با قدم، دخول در قول بآن تشبيه
شده است.
يعنى آنروز واى بر مكذّبين آنانكه در حديث باطل بازى ميكنند و سخن
باطل ميگويندقُلِ
اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِيخَوْضِهِمْيَلْعَبُونَانعام:
91 بگو
خدا، سپس بگذار در باطلشان كه وارد شدهاند سرگرم باشند.
فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّىيَخُوضُوافِي حَدِيثٍ غَيْرِهِنساء: 140وَ كُنَّانَخُوضُمَعَالْخائِضِينَمدثّر: 45 با آنانكه بباطل وارد
شده بودند بباطل وارد ميشديم.وَخُضْتُمْكَالَّذِيخاضُواتوبه: 69 «الَّذى» صفت
خوض است كه از «خُضْتُمْ»استفاده
ميشود يعنى وارد شديد مثل ورود آنانكه بباطل وارد شدند. طبرسى اين را از يونس و
اخفش نقل كرده است.
ناگفته نماند اين كلمه در قرآن كريم در ورود بآب اصلا بكار نرفته و
در همه جا، موارد آن خوض در باطل است. در نهج البلاغه خطبه 192 در وصف حضرت رسول
صلّى اللّه عليه و آله فرموده