شما را زنده ميكند تا اجل معيّن بپايان رسد. در اين آيه «جَرَحْتُمْ»بمعنى كار
با جارحه و اعضاء است.
أَمْ حَسِبَ الَّذِينَاجْتَرَحُواالسَّيِّئاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ كَالَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا
الصَّالِحاتِ ...جاثيه: 21 از راغب نقل شد كه اجتراح كسب گناه است در اقرب الموارد
گويد: اجتراح بمعنى اكتساب است و اكثرا در جرائم بكار ميرود و از آنست قول قرآنأَمْ حَسِبَ الَّذِينَاجْتَرَحُوا ...مجمع
البيان مطلق اكتساب گفته است در نهج البلاغه آمده
«فَزَالَعَنْهُمْ إِلَّا
بِذُنُوبٍاجْتَرَحُوهَا».
خطبه 176 قاموس و صحاح نيز مطلق اكتساب گفتهاند ولى محلّى پيدا نشد
كه در غير گناه استعمال شده باشد.
در محلّ ديگرى بجاى اجترح اكتسب آمده مثللِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ
مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ ...نور: 11 احتمال هست علت استعمال اجتراح در سيّئات آن باشد كه گناهان
در وجود انسان و جهان اثر بد ميگذارند و گناهكار بوجود خود و روح خود و بدنيا زخم
ميزند و شايد گناهان او در حسنات وى زخم توليد كند انشاء اللَّه در «وزن» خواهد آمد كه سيّئات سبب خفّت و پوچى حسناتاند.
جراد:ملخ.فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمُ الطُّوفانَ وَالْجَرادَوَ الْقُمَّلَ وَ
الضَّفادِعَ وَ الدَّمَ آياتٍ مُفَصَّلاتٍ ...اعراف: 133 اين پنج مورد از معجزات
نه گانه حضرت موسى است كه در «تسع» شمرده
شده از جمله ملخ آمد و مزارع و اشجارشان را خورد كه نزديك بود از هستى ساقط شوند و
از جمله طوفان و سيل و قورباغهها بودند كه همه جا را پر كرده و زندگى را تنك
نمودند و شپشه و بنقل بعضى ملخهاى كوچك و بى پر از آنجمله بود و نيز خون كه
گفتهاند رنگ آبها سرخ شد و مانند خون گرديد.
در تورات فعلى نيز در سفر خروج باب 10 اين بلاها بتفصيل ذكر شده است.