اخرىإِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَميباشد يعنى: فقط از گمان پيروى
ميكنند و فقط روى تخمين و حدس سخن ميگويند. شايد ظنّ نسبت بعقيده و خرص نسبت بقول
است.
ما قبل آيه اوّل در اين است كه مشركان ميگفتند: مشرك بودن و حرام
دانستن ما بعضى چيزها را خواست خداست و اگر او نميخواست چنين نميشديم. آنوقت خدا
در جواب ميگويد:قُلْ هَلْ عِنْدَكُمْ مِنْ عِلْمٍ فَتُخْرِجُوهُ لَنا إِنْ
تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ ...على هذاإِنْ تَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَراجع بعقيده وإِنْ أَنْتُمْ إِلَّاتَخْرُصُونَراجع بقول است و خلاصه آنكه عقيدهتان
روى ظنّ و سخنتان روى تخمين است ما قبل آيه اوّل نيز مؤيد اين احتمال است.
آيه ذيل دلالتش روشنتر از آيه قبل استوَ قالُوا لَوْ شاءَ
الرَّحْمنُ ما عَبَدْناهُمْ ما لَهُمْ بِذلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّايَخْرُصُونَزخرف: 20 پيدا است كه سخن از روى حدس
مقابل سخن از روى علم است.
قُتِلَالْخَرَّاصُونَالَّذِينَ هُمْ فِي غَمْرَةٍ ساهُونَ. يَسْئَلُونَ أَيَّانَ يَوْمُ
الدِّينِذاريات:
10- 12 خرّاصون را كذّابون معنى كردهاند يعنى دروغگويان هلاك شدند آنانكه در
ورطهاى غافل و خطا كار ماندهاند ميپرسند: روز جزا كى ميرسد؟.
ولى تدبّر در آيات ما قبل و ما بعد نشان ميدهد كه مراد از آن سخن
گويان از روى حدس و تخميناند كه درباره قيامت شكّ كرده و از روى حدس سخن ميگفتند.
خرطوم:بينى (قاموس- اقرب- صحاح)سَنَسِمُهُ عَلَىالْخُرْطُومِقلم: 16 حتما روى بينى او علامت ميگذاريم گويا منظور از علامت، عار و
ننگى است كه هميشگى باشد مثل داغى روى بينى.
از مفردات بدست ميايد كه خرطوم در اصل بينى فيل است و هر گاه در بينى
انسان بكار رود مراد قبيح شمردن است گر چه عبارت مفردات تا حدّى