فرموده: جدال و مجادله بمعنى مقابله با خصم است كه او را از رأى خود
منصرف كند و آن از جدل بمعنى تابيدن شديد است و مطلوب از جدال آنست كه طرف از رأى
خود بر گردد.
بهر حال، اين كلمه در مجادله حق و مجادله باطل و در مجادله بمعنى
دفاع در قرآن كريم بكار رفته است و همه در اصل معنى يكى است و فرق با مصاديق استوَ لاتُجادِلْعَنِ الَّذِينَ
يَخْتانُونَ أَنْفُسَهُمْ ...نساء: 107 از كسانيكه بخود خيانت ميكنند دفاع مكنفَمَنْيُجادِلُاللَّهَ عَنْهُمْ يَوْمَ
الْقِيامَةِ ...نساء: 109 از آنها در پيش خدا روز قيامت كدام كس دفاع ميكند؟
يُجادِلُونَكَفِي الْحَقِّ بَعْدَ ما تَبَيَّنَ ...انفال: 6 جدل: بر وزن فرس بمعنى
شدت خصومت است صحاح آنرا اسم مصدر گفته استوَ كانَ الْإِنْسانُ
أَكْثَرَ شَيْءٍجَدَلًاكهف: 54 نا گفته نماند اكثر استعمال اين صيغه در قرآن در منازعه و
مخاصمه نا حق است.
جذّ:شكستن. پراكنده كردن.
بريدن.فَجَعَلَهُمْجُذاذاًإِلَّا كَبِيراً لَهُمْ ...انبياء: 58 بتهايشان را قطعه قطعه
كرد مگر بزرگ آنها را. جذاذ بمعنى مجذوذ است.
عَطاءً غَيْرَمَجْذُوذٍهود: 108 عطاء غير مقطوع و دائمى.
جذع: (بر
وزن حبر) تنه درخت خرما. گويا فقط در تنه درخت خرما بكار رفته و بتنه درختان ديگر
ساق گويند صحاح و قاموس و اقرب و غيره همه تنه درخت خرما گفتهاند.
فَأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلىجِذْعِالنَّخْلَةِمريم: 23 درد زادن او را سوى تنه
نخل كشيد.وَ
لَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِيجُذُوعِالنَّخْلِطه: 71 در تنههاى نخل بدارتان ميزنم. كلمه جذع دو بار و جمع آن جذوع
فقط يكبار در