responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 23

فرموده: جدال و مجادله بمعنى مقابله با خصم است كه او را از رأى خود منصرف كند و آن از جدل بمعنى تابيدن شديد است و مطلوب از جدال آنست كه طرف از رأى خود بر گردد.

بهر حال، اين كلمه در مجادله حق و مجادله باطل و در مجادله بمعنى دفاع در قرآن كريم بكار رفته است و همه در اصل معنى يكى است و فرق با مصاديق است‌ وَ لا تُجادِلْ‌ عَنِ الَّذِينَ يَخْتانُونَ أَنْفُسَهُمْ ... نساء: 107 از كسانيكه بخود خيانت ميكنند دفاع مكن‌ فَمَنْ‌ يُجادِلُ‌ اللَّهَ عَنْهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ ... نساء: 109 از آنها در پيش خدا روز قيامت كدام كس دفاع ميكند؟

وَ جادِلْهُمْ‌ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ‌ نحل: 125 فَلَمَّا ذَهَبَ عَنْ إِبْراهِيمَ الرَّوْعُ‌ ... يُجادِلُنا فِي قَوْمِ لُوطٍ ...

هود: 74.

يُجادِلُونَكَ‌ فِي الْحَقِّ بَعْدَ ما تَبَيَّنَ ... انفال: 6 جدل: بر وزن فرس بمعنى شدت خصومت است صحاح آنرا اسم مصدر گفته است‌ وَ كانَ الْإِنْسانُ أَكْثَرَ شَيْ‌ءٍ جَدَلًا كهف: 54 نا گفته نماند اكثر استعمال اين صيغه در قرآن در منازعه و مخاصمه نا حق است.

جذّ: شكستن. پراكنده كردن.

بريدن. فَجَعَلَهُمْ‌ جُذاذاً إِلَّا كَبِيراً لَهُمْ ... انبياء: 58 بتهايشان را قطعه قطعه كرد مگر بزرگ آنها را. جذاذ بمعنى مجذوذ است.

عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ هود: 108 عطاء غير مقطوع و دائمى.

جذع: (بر وزن حبر) تنه درخت خرما. گويا فقط در تنه درخت خرما بكار رفته و بتنه درختان ديگر ساق گويند صحاح و قاموس و اقرب و غيره همه تنه درخت خرما گفته‌اند.

فَأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلى‌ جِذْعِ‌ النَّخْلَةِ مريم: 23 درد زادن او را سوى تنه نخل كشيد. وَ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي‌ جُذُوعِ‌ النَّخْلِ‌ طه: 71 در تنه‌هاى نخل بدارتان ميزنم. كلمه جذع دو بار و جمع آن جذوع فقط يكبار در

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 23
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست