...فاطر: 27 در مجمع جدد را جمع جديد
و از مبرّد نقل ميكند كه آن بمعنى راهها و خطوط است، اقرب الموارد نيز جدد را جمع
جديد ذكر كرده است بنا بر لغت بنى تميم و كلب.
راغب آنرا جمعجُدَّة (بضمّ اوّل) بمعنى طريق ظاهر گفته است.
تدبّر در آيه نشان ميدهد كه جدد بمعنى تكّهها و قسمتهاست خواه آنرا
جمع جديد بگيريم و خواه جمع جدّة يعنى: كوهها تكّههاى سفيد و سرخ و سياه شديداند
و رنگهاى مختلف دارند و «بِيضٌوحُمْرٌوغَرابِيبُ» صفت «جُدَدٌ»اند و
مراد از آنها همان تكّههاست و چون كوهها بوسيله اختلاف رنگ از يكديگر سوا و بريده
شدهاند لذا بآنها جدد اطلاق گرديده است.
جِدار:ديوار. جمع آنجُدُر (بر
وزن شتر) استفَوَجَدا فِيهاجِداراًيُرِيدُ أَنْ يَنْقَضَّ ...كهف: 77 در آنجا ديوارى يافتند كه
ميخواست بيافتد و خراب شودلا يُقاتِلُونَكُمْ جَمِيعاً إِلَّا فِي قُرىً مُحَصَّنَةٍ أَوْ
مِنْ وَراءِجُدُرٍحشر: 14 راغب گويد: ديوار را از
لحاظ ارتفاع، جدار و از لحاظ اينكه مكانى را احاطه كرده حائط گويند.
الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً وَأَجْدَرُأَلَّا يَعْلَمُوا
حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلى رَسُولِهِتوبه: 97 عربهاى باديه نشين از حيث
كفر و نفاق محكمتر، و سزاوارتراند كه حدود آنچه را خدا بر پيامبرش نازل كرده
نشناسند.
در مجمع فرموده، اجدر از جدر الحائط (بسكون دال) كه بمعنى اصل و اساس
آنست، گرفته شده. گويا سزاوار و لايق بودن يكنوع محكمى و پايه است.
جدل:جدال: منازعه، مخاصه. ... فَلا رَفَثَ وَ لا فُسُوقَ وَ لاجِدالَفِي الْحَجِّ ...بقره: 197 در حج، جماع و فسوق و
منازعه نيست در نزد شيعه مراد از رفث، مقاربت و از فسوق دروغ و از جدال قسم خوردن
است (مجمع).