responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 215

در مجمع از حضرت صادق عليه السّلام نقل است كه آن، سلام شخص بر اهل بيت است و آنها جواب ميدهند و آن سلام شماست بر خودتان‌ تَحِيَّةً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ‌ مشعر آنست كه سلام كردن بجاى تحيّاتيكه در جاهليت بود تشريع شده است.

حياء: شرم. ... إِنَّ ذلِكُمْ كانَ يُؤْذِي النَّبِيَ‌ فَيَسْتَحْيِي‌ مِنْكُمْ وَ اللَّهُ لا يَسْتَحْيِي‌ مِنَ الْحَقِّ ... احزاب:

53 آن كار پيغمبر را آزار ميدهد و از شما شرم ميدارد ولى خدا از گفتن حق شرم نميدارد. همچنين است آيه 26 بقره.

يحيى: عليه السّلام از انبياء بنى- اسرائيل: پسر زكريّا است، نام مباركش پنج بار در قرآن مجيد آمده است.

او در اثر دعاى پدرش كه از خدا فرزند خواست متولّد گرديد ولادتش خارق عادت بود زيرا زكريّا در آنموقع پير و ناتوان بود و زنش فرتوت و از اوّل نازا بود قالَ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِي غُلامٌ وَ قَدْ بَلَغَنِيَ الْكِبَرُ وَ امْرَأَتِي عاقِرٌ قالَ كَذلِكَ اللَّهُ يَفْعَلُ ما يَشاءُ آل عمران: 40 همچنين است آيه 7 مريم.

او مصدّق و بشارت دهنده عيسى بود و پيشواى قوم خود و پارسا و پيغمبر خدا و از شايستگان و صلحا بود ... أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ‌ بِيَحْيى‌ مُصَدِّقاً بِكَلِمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ سَيِّداً وَ حَصُوراً وَ نَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ‌ آل عمران:

39 بعضى از بزرگان در تفسير خود «حصور» را كنار گيرنده از زنان گفته است ولى چنانكه در «حصر» گذشت معناى پارسائى بهتر است و خود دارى از زنان بمعنى عدم تزويج حسن نيست.

خدا باو دستور داد كه كتاب را محكم گيرد و در كودكى بوى فهم و درك داد، و مهربانى و عاطفه مخصوصى عنايت فرمود، او پاك و متّقى بود و بپدر و مادرش نيكوئى ميكرد و ستمكار و عصيانگر نبود.

سلام بر او روزيكه بدنيا آمد، روزيكه از دنيا رفت و روزيكه سر از قبر بر ميدارد. يا يَحْيى‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 215
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست