responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 20

بسازيد و او را در آتش بزرگ افكنيد خواستند درباره او حيله‌اى كنند مغلوبشان كرديم.

وَ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِآياتِنا أُولئِكَ أَصْحابُ‌ الْجَحِيمِ‌ مائده:

10 آنانكه كفر ورزيدند و آيات ما را تكذيب كردند آنها ياران آتش بزرگ‌اند.

جدث: قبر. جمع آن اجداث است (مجمع، صحاح، قاموس) و در آن جدف (بفاء) نيز گفته‌اند.

فَإِذا هُمْ مِنَ‌ الْأَجْداثِ‌ إِلى‌ رَبِّهِمْ يَنْسِلُونَ‌ يس: 51 آنگاه آنها از قبرها بجانب پروردگارشان بسرعت ميروند اين آيه نظير آيه‌ يَخْرُجُونَ مِنَ‌ الْأَجْداثِ‌ سِراعاً معارج: 43 است بنا بر آنكه‌ «يَنْسِلُونَ» از نسول بمعنى سرعت باشد چنانكه مجمع البيان عقيده دارد.

يَخْرُجُونَ مِنَ‌ الْأَجْداثِ‌ كَأَنَّهُمْ جَرادٌ مُنْتَشِرٌ قمر: 7 درباره اين آيه تحقيقى داريم كه در جراد مطالعه شود.

در موقع بحث رفيق دانشمندم آقاى محمد امين رضوى صاحب كتاب تجسم عمل و غيره، احتمال ميدادند كه‌ «يَنْسِلُونَ» در آيه اوّل از نسل بمعنى تولّد باشد يعنى آنها از قبرها متولّد ميشوند. ولى «نسل» از باب ضرب يضرب در لغت بمعنى زائيدن و كثير الولد شدن نيامده و از باب نصر ينصر بدان معنى بكار رفته است و از هر دو باب بمعنى اسراع در حركت آمده است وانگهى آيه 43 معارج قرينه است كه‌ «يَنْسِلُونَ» بمعنى سرعت ميباشد و اگر دليلى از لغت داشتيم احتمال ايشان كاملا بجا بود و «يَنْسِلُونَ» در قرآن از باب نصر ينصر خوانده نشده است.

جدّ: راغب در مفردات گويد: جدّ بمعنى قطع زمين هموار است و از همين است كه گويند:

«جَدَّ فِي سَيْرِهِ وَ جَدَّ فِي أَمْرِهِ» و ثوب‌ جديد در اصل بمعنى ثوب مقطوع است سپس بهر تازه جديد گفته‌اند در اقرب الموارد بمعنى كوشش، شدّت، عظمت و غيره گفته است عين عبارت اين است «جَدَّ فِي سَيْرِهِ‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 20
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست