و نيز فرموده:كانَ مِنَ الْجِنِّ فَفَسَقَ عَنْ أَمْرِ رَبِّهِ ...كهف: 50 و در قرآن باو و تابعانش
وعده آتش داده.
علت اين همه بدبختى فقط امتناع و عدم تسليم بود. بآنچه يقين داشت
تسليم نشد بلكهأَبى وَ اسْتَكْبَرَ.
روح مطلب در اينجاست كه كفّار ميدانند و تسليم نميشوند و روى اغراض
حق را انكار ميكنند و «أَضَلَّهُاللَّهُ عَلى عِلْمٍ»ميشوند ولى اگر كسى حق را نداند و
يا نتواند ايمان بياورد و يا حق باو تبليغ نشده باشد حساب او حساب ديگرى است بقيّه
مطلب را در «كفر» و «سلم» مطالعه
كنيد. و در «ايمان» نيز گذشته است.
فَالْيَوْمَ نَنْساهُمْ كَما نَسُوا لِقاءَ يَوْمِهِمْ هذا وَ ما
كانُوا بِآياتِنايَجْحَدُونَاعراف: 51 كلمه ما عطف است بجاى «كما» و
تقدير آن «كماكانوا باياتنا ...» است و هر دو «ما» بمعنى
مصدراند. و خلاصه جحد آن است كه انسان دانسته خود را انكار كند و تسليم نشود.
جحم:جَحِيم: آتش بزرگ (صحاح) در قاموس گويد: هر آتش شديد الاشتعال و هر آتشيكه
بعض آن بالاى بعضى است و هر آتش بزرگيكه در گودال بزرگى است و مكان بسيار گرم.
صحاح نيز مانند قاموس در آتش بزرگ قيد محل بزرگ را ذكر ميكند و عبارت هر دو كتاب
اين است «الْجَحِيمُكُلُّ نارٍ عَظِيمَةٍ فِي
مَهْواةٍ» نا گفته نماند: جحيم از نامهاى آتش آخرت است و قهرا بواسطه بزرگى و كثرت
اشتعال جحيم نام گرفته و ممكن است آنرا بمعنى مكان بسيار گرم بدانيم چنانكه قاموس گفته
است در اين صورت نام جهنّم است.
اين كلمه 26 بار در قرآن مجيد آمده و همه در باره آتش آخرت است فقط
يكى در باره دنياست و آن در قضيّه حضرت ابراهيم عليه السّلام استقالُوا ابْنُوا لَهُ
بُنْياناً فَأَلْقُوهُ فِيالْجَحِيمِفَأَرادُوا بِهِ كَيْداً فَجَعَلْناهُمُ الْأَسْفَلِينَصافات: 97 گفتند براى او بنائى