با فرياد بلند بگويد «حم»و
شريح بن اوفى از ياران آنحضرت، چون نيزه خود را بسينه محمد بن طلحه فرو برد فرياد
كشيد: «حم»اين شعار
بدان معنى بود كه: اينك حدّ فاصل ميان حيات و ممات. ديوان دين ص 414- 419.
بنا بر قول ايشان «عسق»در
سوره شورى بايد اشاره به عيسى سليمان و قيامت باشد ولى در سوره شورى از سليمان
خبرى نيست و شايد «س» اشاره سماوات است كه مكرّر در آن
سوره ياد شده است.
در الميزان اوّل سوره شورى بعد از نقل احتمالات ميگويد:
ممكن است حدس زد كه ميان حروف مقطعه و مضامين سورههائيكه با آنها
شروع ميشوند ارتباط خاصّى باشد. و شايد اين سخن معنى آن روايت است كه اهل سنت از
على عليه السّلام بنا بر نقل مجمع نقل كردهاند فرمود: براى هر كتاب صفوه و خالصى
است و صفوه اين كتاب حروف تهجّى است.
ناگفته نماند بنا بر قول ديوان دين و الميزان، ميان ق و مضامين اين
سوره ارتباط خاصّى است زيرا ق مختصر قيامت و مضامين سوره ق در باره قيامت است ولى
كشف دكتر رشاد در باره مقطعات بسيار عالى و در «عسق»نقل
شده است.
حماء:لجن سياه بد بو.
در مفردات گويد: «طيناسود منتن» صحاح و اقرب گل سياه گفتهاند، كشّاف گل سياه متغير، مجمع
آنرا جمع حماة و گل متغير بسياهى و در ذيل آيه 86 كهف گل سياه بد بو گفته است.
مجموع اين كلمات در كلمه «لجنسياه بد بو» خلاصه ميشود.