در الميزان بقرينه «يُفْرَقُ»حكيم را بسيط و آنچه اجزائش مشخص نيست، معنى ميكند نظير آنكه در آيهأُحْكِمَتْآياتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْگفته شد.
باستثناى شش مورد فوق، كلمه حكيم 91 بار وصف خداوند متعال آمده است
مثلإِنَّكَ
أَنْتَ الْعَلِيمُالْحَكِيمُبقره: 32-لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُالْحَكِيمُآل عمران:
6-وَ اللَّهُ عَلِيمٌحَكِيمٌنساء:
26.
محكم:هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ عَلَيْكَ الْكِتابَ مِنْهُ آياتٌمُحْكَماتٌهُنَّ أُمُّ الْكِتابِ وَ
أُخَرُ مُتَشابِهاتٌآل عمران: 7 از مقابله محكمات با متشابهات بدست ميايد: محكمات آياتى
است كه در آنها تشابه نيست بلكه يك صورت دارند و معناى آنها روشن و واضح است. براى
تفصيل بيشتر به «امّ» رجوع شود.
فَإِذا أُنْزِلَتْ سُورَةٌمُحْكَمَةٌوَ ذُكِرَ فِيهَا
الْقِتالُ رَأَيْتَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ يَنْظُرُونَ إِلَيْكَ ...محمد: 20 ظاهرا مراد از سوره محكمه
آنست كه دستورهاى آن كاملا روشن و واضح الدلالة باشد و جنگ را بدون شبهه توصيه
كند.
حِلف: (بكسر
اوّل و فتح آن) سوگند.ذلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمانِكُمْ إِذاحَلَفْتُمْ ...مائده: 89
آنست كفّاره سوگندهاى شما چون سوگند خورديد و شكستيد.
در اقرب و مفردات گويد:
حلف سوگندى است كه با آن پيمان گرفته ميشود سپس در هر سوگند بكار
ميرود.
وَ لا تُطِعْ كُلَحَلَّافٍمَهِينٍقلم: 10 حلّاف كسى است كه زياد قسم ميخورد.
سوگند خوردن از نظر اسلام خوب نيست و سوگند دروغ حرام و سوگند راست
مكروه است مگر آنكه احقاق حق بسته بآن باشد و حتى وارد است كه شخص در صورت امكان
خسارت را قبول كند و سوگند نخورد و اگر كسى سوگندى خورد و آنرا شكست بايد كفّاره
بدهد و