responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 152

هيزم جهنم‌اند.

حطط: حطّ: بمعنى فرود آمدن و فرود آوردن است راغب گويد: حطّ پائين آوردن چيزى است از بلندى و نيز آنرا پائين آمدن گفته‌اند: «حَطَّ الرَّجُلُ: نَزَلَ» ايضا بمعنى وضع و ترك آمده.

اين كلمه در دو محل از قرآن كريم آمده است كه ذيلا نقل ميشود وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هذِهِ الْقَرْيَةَ فَكُلُوا مِنْها حَيْثُ شِئْتُمْ رَغَداً وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطاياكُمْ وَ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ‌ بقره: 58.

وَ إِذْ قِيلَ لَهُمُ اسْكُنُوا هذِهِ الْقَرْيَةَ وَ كُلُوا مِنْها حَيْثُ شِئْتُمْ وَ قُولُوا حِطَّةٌ وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً نَغْفِرْ لَكُمْ خَطِيئاتِكُمْ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ‌ اعراف: 161 «حِطَّةٌ» در هر دو آيه مرفوع و خبر مبتداى محذوف است و «حِطَّةٌ» نكره است و بايد مراد از آن فرو آمدن بخصوصى باشد.

ناگفته نماند: بنى اسرائيل در صحراى سينا بطور بيابان گردى زندگى ميكردند و در اختيار محلّ و خور و خواب چنانكه پيشه بيابان- گردان است كاملا آزاد بودند ولى شهر نشينى داراى شرائط و قوانين بخصوصى است كه اگر آنها مراعات نشود نظم عمومى از بين ميرود و زندگى اجتماعى متلاشى ميگردد. بنظر ما مراد از هر دو آيه كه به بنى اسرائيل دستور ميدهد وارد فلسطين شده و شهر نشينى گردند، آنست كه بايد در دخول شهر، خاضع و تسليم قوانين شهر نشينى شوند و بدانند كه شهر نشينى يكنوع فرود آمدن و محدود شدن زندگى است و ديگر آزادى صحرا گردى را نخواهند داشت.

و خلاصه مراد آن نيست كه از باب مخصوصى در حال سجده وارد شوند و بگويند: گناهان ما را بيامرز بلكه مراد آنست كه بشهر وارد شوند در حاليكه تسليم قوانين‌اند و بگويند و بدانند كه اين ورود، فرود آمدن از آزادى مطلق و محدود شدن بشرائط شهر نشينى است معناى آيه چنين ميشود: و چون گفتيم در

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 152
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست