تازيانه است. و اين قرينه است كه مراد از محصنات سوّم زنان آزاد و
عفيف است زيرا محصنات شوهر دار سنگسار و كشته ميشوند و آن قابل تقسيم نيست.
و نيز ممكن است مراد ازفَإِذا أُحْصِنَاسلام آوردن كنيزان باشد چنانكه الميزان گفته است.
امّا در آيهحُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ ...وَالْمُحْصَناتُمِنَ النِّساءِنساء: 24 ظاهرا مراد زنان شوهر دار
است يعنى مادرانتان ... و زنان شوهر دار بر شما حراماند.
وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا
بِأَمْوالِكُمْمُحْصِنِينَغَيْرَ مُسافِحِينَ ...نساء: 24 مراد از محصنين مردان عفيف است كه از فحشاء امتناع ميكنند و
مسافحين: زنا كارانند.
حصا:احصاء: اتمام شمارش.لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّاأَحْصاها ...كهف: 49
كوچك و بزرگى را نگذاشته مگر آنرا بشمار آورده است.
نا گفته نماند: حصاة بمعنى سنگريزه و جمع آن حصى است.
راغب گويد: عرب در شمردن از سنگريزه استفاده ميكرد لذا شمردن را
احصاء گفتهاند چنانكه ما در شمردن از انگشتان خود استفاده ميكنيم.
وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لاتُحْصُوها ...ابراهيم:
34- نحل: 18 مراد از «لاتُحْصُوها»تمام شمردن است يعنى شمارش آنرا
نميتوانيد بآخر رسانيد. لذاست كه راغب، احصاء را تحصيل بعدد گفته است و خلاصه،
احصاء تمام شمردن و تحصيل حساب است نه فقط يك، دو، سه گفتن. دليل روشنتر قول راغب
آيهلَقَدْأَحْصاهُمْوَ عَدَّهُمْ عَدًّامريم: 94 است كه احصاء و عدّ هر دو
يكجا آمده است يعنى حساب آنها را كرده و آنها را شمرده است.
على هذا احصا بمعنى تحصيل حساب و دانستن آن و تعديد بمعنى