responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 150

تازيانه است. و اين قرينه است كه مراد از محصنات سوّم زنان آزاد و عفيف است زيرا محصنات شوهر دار سنگسار و كشته ميشوند و آن قابل تقسيم نيست.

و نيز ممكن است مراد از فَإِذا أُحْصِنَ‌ اسلام آوردن كنيزان باشد چنانكه الميزان گفته است.

امّا در آيه‌ حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهاتُكُمْ‌ ... وَ الْمُحْصَناتُ‌ مِنَ النِّساءِ نساء: 24 ظاهرا مراد زنان شوهر دار است يعنى مادرانتان ... و زنان شوهر دار بر شما حرام‌اند.

وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَنْ تَبْتَغُوا بِأَمْوالِكُمْ‌ مُحْصِنِينَ‌ غَيْرَ مُسافِحِينَ ... نساء: 24 مراد از محصنين مردان عفيف است كه از فحشاء امتناع ميكنند و مسافحين: زنا كارانند.

حصا: احصاء: اتمام شمارش. لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصاها ... كهف: 49 كوچك و بزرگى را نگذاشته مگر آنرا بشمار آورده است.

نا گفته نماند: حصاة بمعنى سنگريزه و جمع آن حصى است.

راغب گويد: عرب در شمردن از سنگريزه استفاده ميكرد لذا شمردن را احصاء گفته‌اند چنانكه ما در شمردن از انگشتان خود استفاده ميكنيم.

وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها ... ابراهيم: 34- نحل: 18 مراد از «لا تُحْصُوها» تمام شمردن است يعنى شمارش آنرا نميتوانيد بآخر رسانيد. لذاست كه راغب، احصاء را تحصيل بعدد گفته است و خلاصه، احصاء تمام شمردن و تحصيل حساب است نه فقط يك، دو، سه گفتن. دليل روشنتر قول راغب آيه‌ لَقَدْ أَحْصاهُمْ‌ وَ عَدَّهُمْ عَدًّا مريم: 94 است كه احصاء و عدّ هر دو يكجا آمده است يعنى حساب آنها را كرده و آنها را شمرده است.

على هذا احصا بمعنى تحصيل حساب و دانستن آن و تعديد بمعنى‌

قرشى بنايى، على اكبر، قاموس قرآن - تهران، چاپ: ششم، 1412ق.

قاموس قرآن ؛ ج‌2 ؛ ص151

 

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 150
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست