responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 149

سينه‌هاست خارج گردد. آيه حاكى از آنست كه روز قيامت براى آنچه در سينه‌ها از حبّ و بغض و ايمان و كفر وجود دارد حساب هست و آنها ظاهر و آشكار خواهند شد.

در روايات كافى هست كه شادى و سرور قلب مانند مثالى آشكار شده و سخن گويد براى تكميل اين بحث به «بعثر» رجوع شود، اين كلمه در قرآن بيش از يكبار نيست‌

حصن: قلعه. جمع آن حصون است مثل‌ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ مانِعَتُهُمْ‌ حُصُونُهُمْ‌ مِنَ اللَّهِ ... حشر: 2 لا يُقاتِلُونَكُمْ جَمِيعاً إِلَّا فِي قُرىً‌ مُحَصَّنَةٍ حشر: 14 مراد شهرهاى مستحكم و حصار شده است يعنى:

كارزار نكنند با شما مگر در آباديهاى مستحكم و حصار دار.

اين معناى اوّلى حصن است سپس بطور مجاز چنانكه راغب گويد در هر تحفّظ و نگه داشتن بكار ميرود بكسيكه خود را از بى عفّتى حفظ كند گوئيم: محصن و بزنيكه در اثر شوهر دار بودن و يا عفّت، خود را از بى عفّتى نگه دارد محصنه (بصيغه فاعل و مفعول) گويند.

بصيغه فاعل از آنجهت كه خود را از بى عفّتى باز ميدارد و بصيغه مفعول از آن سبب كه از بى عفّتى باز داشته شده است.

وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ مِنْكُمْ طَوْلًا أَنْ يَنْكِحَ‌ الْمُحْصَناتِ‌ الْمُؤْمِناتِ فَمِنْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ‌ ... فَانْكِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ‌ مُحْصَناتٍ‌ غَيْرَ مُسافِحاتٍ‌ ... فَإِذا أُحْصِنَ‌ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ ما عَلَى‌ الْمُحْصَناتِ‌ مِنَ الْعَذابِ ... نساء: 25 مراد از محصنات اوّل زنان آزاد و عفيف است كه بواسطه عفّت و امتناع از فحشاء، از بى عفّتى باز داشته شده‌اند و همچنين است محصنات دوّم كه مراد كنيزان عفيف است.

امّا جمله‌ فَإِذا أُحْصِنَ‌ ممكن است مراد از آن شوهر دار بودن باشد يعنى: كنيزان چون شوهر دار شدند اگر زنا كنند نصف حدّ زنان آزاد را دارند كه پنجاه‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 149
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست