responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 144

اينها كه شمرده شد مجموعا صد تا است ولى لفظ جلاله داخل در عدد نيست بنا بر اين مجموع اسماء حسنى در روايت نود و نه است و لفظ جلاله صفت بخصوصى در آن ملحوظ نيست بلكه الزاما دال بر تمام آنهاست بكلمه «اللَّه» رجوع شود.

در نسخه ما در توحيد صدوق «باعث» دو دفعه ذكر شده ولى پيداست كه اشتباه چاپ است.

مقصود از شمردن كه فرمود: هر كه آنها را بشمارد داخل بهشت شود. آنست كه بآنها ايمان بياورد و بداند كه خداوند داراى چنين صفاتى است.

نود و نه بودن اسماء حسنى در روايت شيعه و سنّى بطور مستفيض نقل شده ولى بنا بر آنچه در قرآن و روايات ديگر و دعاها نقل شده تعداد اسماء حسنى بيشتر از اين است در الميزان ذيل آيه 180 سوره اعراف بعد از ذكر اين نكته فرموده:

غايت دلالت اين روايات آنست كه: از جمله اسماء حسنى نود نه اسم است كه از خواصّ آنها استجابت دعا و دخول بهشت است در صورت دعا كردن با آنها و شمردن آنها.

ايضا در تفسير الميزان ذيل آيه فوق از سوره اعراف بحث مفصّلى است طالبان تفصيل بآنجا رجوع كنند.

فِيهِنَّ خَيْراتٌ‌ حِسانٌ‌ رحمن:

70 حسان جمع حسناء و حسنة بمعنى زنان زيبا روى است. همچنين است‌ عَبْقَرِيٍ‌ حِسانٍ‌ رحمن:

76 كه جمع حسنة بمعنى نيكو است.

قُلْ هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلَّا إِحْدَى‌ الْحُسْنَيَيْنِ‌ توبه: 52 مراد از «حسنيينِ» شهادت و پيروزى است مسلمين بكفّار ميگفتند: ما در پيكار و جهاد خود بيكى از دو چيز نائل ميشويم كه هر دو نيكوست يا شهيد ميشويم و يا فاتح ميگرديم.

حشر: جمع كردن. ذلِكَ‌ حَشْرٌ عَلَيْنا يَسِيرٌ ق: 44 آن جمع كردنى است كه بر ما آسان است:

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 144
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست