ميباشدوَ بَلَوْناهُمْبِالْحَسَناتِوَ السَّيِّئاتِاعراف: 168 و جمعا سه بار در قرآن يافت ميشود:
هود 114 فرقان: 70.
احسن اسم تفضيل استوَ مَنْأَحْسَنُمِنَ اللَّهِ حُكْماًمائده:
50 بهتر
از خدا در حكم كدام است؟
مجموعا 36 بار در قرآن مجيد آمده است. مؤنّث آن حسنى استوَ كُلًّا وَعَدَ
اللَّهُالْحُسْنىنساء: 95 و خدا بهمه وعده بهتر
داده است «حسنى» در اين آيه و آيات ديگر بايد موصوفى
داشته باشد مثلوَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَالْحُسْنىاعراف:
137 و
مثللا
إِلهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْماءُالْحُسْنى ...طه: 8 كه «كلمة» و
«الاسماء» موصوف حسنى است و اين كلمه 17 بار
در كلام اللَّه مجيد تكرار شده است. در آياتى نظيروَ اتَّبِعُواأَحْسَنَما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ
مِنْ رَبِّكُمْزمر: 55نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْأَحْسَنَما عَمِلُوااحقاف: 16 غرض آن نيست كه: با حسن تابع شويد و بحسن تابع نشويد يا
احسن را قبول ميكنيم ولى حسن را نه بلكه شايد غرض آنست كه ما انزل اللَّه همه احسن
است و آنچه خدا قبول كند همه احسن است.
احسان مصدر باب افعال بمعنى نيكى كردن است مثللا تَعْبُدُونَ إِلَّا
اللَّهَ وَ بِالْوالِدَيْنِإِحْساناًبقره:
83 افعال
اين مادّه در قرآن مجيد همه از باب افعال آمده مگر در سه موضع كه از ثلاثى بكار
رفته است نحووَحَسُنَأُولئِكَ رَفِيقاًنساء: 69 و دو مورد ديگر آيه 31
كهف و 76 فرقان است.
مُحْسِنٌ: نيكو كار.مُحْسِنِينَ: نيكو كاران.مُحْسِنَاتٌ: زنان نيكو كار. بنظر ميايد كه اين اسماء فاعل در قرآن بجاى صفت مشبهه
بكار رفتهاند و از آنها ثبوت اراده شده است چنانكه با مراجعه روشن خواهد شد.أَسْلَمَ وَجْهَهُ
لِلَّهِ وَ هُوَمُحْسِنٌنساء 125إِنَّ اللَّهَ يُحِبُالْمُحْسِنِينَبقره: 195فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ