گويند: رجل حَرَامٌ و قوم حَرَامٌ (مجمع البيان) مثللا تَقْتُلُوا الصَّيْدَ
وَ أَنْتُمْحُرُمٌمائده 95 شكار را نكشيد آنگاه كه
در حال احرام هستيد. شخص در حال احرام را حرام و محرم گويند كه از چيزهائى
(مُحَرَّمَاتِ إِحْرَام) ممنوع است.
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِي
كِتابِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ مِنْها أَرْبَعَةٌحُرُمٌذلِكَ الدِّينُ
الْقَيِّمُ ...توبه: 36 ماههاى حرام عبارتاند از ذو القعدة الحرام، ذو الحجة
الحرام، محرّم الحرام و رجب. سه تاى اوّلى پشت سرهماند و چهارمى تنها و ما بين
جمادى الثانى و شعبان است. حكم چهار ماه مزبور حرمت جنگ در آنهاستيَسْئَلُونَكَ عَنِ
الشَّهْرِالْحَرامِقِتالٍ فِيهِ قُلْ قِتالٌ
فِيهِ كَبِيرٌبقره:
217 و
اگر يكطرف احترام آنها را مراعات نكرد و ابتدا بجنگ نمود مراعات احترام آن بر طرف
ديگر لازم نيست چنانكه بعدا خواهد آمد.
ذيل آيه چنين استفَلا تَظْلِمُوا فِيهِنَّ أَنْفُسَكُمْاز اين جمله فهميده ميشود كه معصيت
در اين چهار ماه گناهش بيشتر است در الميزان ميگويد: خداوند اين چهار ماه را حرام
كرد تا مردم از جنگ دست بكشند و امن دائر شود و مردم بسوى طاعت خدا روند احترام
اين چهار ماه از شريعت ابراهيم عليه السّلام بود و عرب آنها را حتى در بت- پرستى
محترم مىشمردند.ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُاشاره بدان است كه اين تحريم دين
قائم بمصالح بندگان است (باختصار).
در آيهفَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُالْحُرُمُفَاقْتُلُوا
الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ ...توبه: 5 بعضىها گفتهاند: مراد از
ماههاى حرام چهار ماه مشهور است، ولى سياق آيات نشان ميدهد كه مراد از آنها چهار
ماه مهلت است كه در آيه 2 اين سوره ذكر شدهفَسِيحُوا فِي الْأَرْضِ
أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍنه ماههاى حرام و اين چهار ماه، حرام خوانده شده كه