كلمه حرير سه بار در قرآن مجيد و هر سه نكره آمده است حج: 23- فاطر:
33- انسان: 12 لذا حرير معمولى نيست بلكه حريرى بخصوص است و بنظر ميايد مراد از آن
لباس نازك و نرم است چنانكه راغب گفته نه ابريشم كه از كرم ابريشم بدست ميايد.
حرس: (بر
وزن فرس) نگهبانها، محافظها. مفرد آن حارس استوَ أَنَّا لَمَسْنَا
السَّماءَ فَوَجَدْناها مُلِئَتْحَرَساًشَدِيداً وَ شُهُباًجنّ: 8 اين سخن از قول جنّ است كه قبلا ميتوانستند بآسمان بالا
بروند، ولى از وقت ولادت يا بعثت حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از آن
ممنوع شدند يعنى: ما آسمانرا جستجو كرديم، ديديم با نگهبانان و شهابها پر شده است.
اين كلمه فقط يكبار در قرآن هست.
حرص:علاقه شديد.
(مفردات)عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما
عَنِتُّمْحَرِيصٌعَلَيْكُمْ ...توبه: 128 رنج بردنتان بر او سخت
است و بر شما شديدا علاقمند استوَ لَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّساءِ وَ لَوْحَرَصْتُمْنساء: 129 هرگز نميتوانيد ميان
زنان عدالت كنيد هر چند بشدت بخواهيد. در تفسير عياشى از هشام بن سالم از امام
صادق عليه السلام نقل است كه فرمود: آن در محبّت است يعنى نميتوانيد زنان را يكسان
دوست بداريد و اين طبيعى است انسان نميتواند بدو زن مثلا يك اندازه محبت داشته
باشد.
ذيل آيه نيز آنرا تأييد ميكند و ميگويد:
پس از يكى بتمام معنى ميل نكنيد تا او را بلا تكليف بگذاريد.
و اگر مراد علت ظاهرى و شرعى باشد نتيجهاش اين ميشود كه بيشتر از يك
زن گرفتن جايز نيست زيرا آيه 3 همان سوره ميگويد:فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا
تَعْدِلُوا فَواحِدَةًحال آنكه صدر آيه تا چهار زن را مجاز ميداندمَثْنى وَ ثُلاثَ وَ
رُباعَ.