responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 112

يوسف: 6 تأويل تازه‌ها را بر تو تعليم كند. فَجَعَلْناهُمْ‌ أَحادِيثَ‌ سباء: 19 داستان و عذاب آنها را تازه‌ها قرار داديم كه مردم بصورت عبرتها و خبرهاى تازه به يكديگر نقل ميكردند.

حدّ: مرز. راغب گويد:

واسطه ميان دو چيز كه از اختلاط آندو جلوگيرى ميكند. تِلْكَ‌ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها بقره: 187 آنهاست مرزهاى خدا پس بآنها نزديك نشويد. مراد از حدود اللّه احكام خداست اعمّ از محرّمات و واجبات كه بايد بمحرّمات نزديك نشد و از واجبات تجاوز نكرد تِلْكَ‌ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوها بقره: 229.

اصل حدّ چنانكه طبرسى ذيل آيه 63 توبه تصريح كرده و چنانكه از قاموس و صحاح بدست ميايد بمعنى منع (و دفع) است. على هذا مرز را از آن حدّ گويند كه ميان دو شى‌ء واقع شده و مانع از اختلاط است. بتصريح راغب علت تسميه حدّ زنا و حدّ خمر آنست كه مرتكب را از ارتكاب جديد باز ميدارد و نيز ديگران را از ارتكاب آن منع ميكند.

إِنَّ الَّذِينَ‌ يُحَادُّونَ‌ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ كُبِتُوا كَما كُبِتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ‌ مجادله: 5 محادّه بمعنى دشمنى و مخالفت است زيرا حالتى عارض انسان ميشود كه از اطاعت خدا و رسول بازش ميدارد مثل كبر و غرور. يعنى آنانكه با خدا و رسول مخالفت ميكنند ذليل ميشوند چنانكه اسلافشان ذليل شدند.

وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ‌ حديد: 25 آهن را از آن حديد گويند كه منع و دفع كننده است (صحاح) و يا آلت منع است يعنى: آهن را نازل كرديم كه در آن صلابت شديد و منفعتها براى مردم هست.

بچشم تيز بين و دقيق از آن حديد گويند كه از مخفى شدن چيزها منع ميكند فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ‌ حَدِيدٌ ق: 22 چشم تو امروز تيز

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 112
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست