أَشِرٌ. سَيَعْلَمُونَ غَداً مَنِ الْكَذَّابُالْأَشِرُ»قمر: 25-
26 بلكه او (پيغمبر) دروغگوى متكبّر است فردا. حتما ميدانند دروغگوى متكبّر كيست.
اين كلمه فقط دو بار در قرآن يافت ميشود.
إِصْر:سنگينى. پيمان. گناه (قاموس) در مفردات گره زدن (عقد الشيء) و حبس
بقهر گفته است و نيز گفتهاند: سنگينى كه صاحبش را اصر يعنى حبس و بى حركت ميكند.
نا گفته نماند: اين معانى بهمديگر نزديكاند و معنى جامع همان سنگينى
است. پيمان يكنوع سنگينى و قبول مسئوليت، و گناه نيز يكنوع سنگينى است. در آيه «أَأَقْرَرْتُمْ وَ
أَخَذْتُمْ عَلى ذلِكُمْإِصْرِي»آل عمران: 81 بمعنى پيمان است يعنى: آيا اعتراف كرديد؟ و بر آن،
پيمان مرا گرفتيد؟
و در شريفه «وَلا تَحْمِلْ عَلَيْناإِصْراً»بقره: 286 بمعنى سنگينى است يعنى تكليف سنگين بر ما بار مكن، در
حالات حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم آمده «وَيَضَعُ عَنْهُمْإِصْرَهُمْوَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ»اعراف: 157 يعنى از آنها سنگينى و
اغلالشان را بر ميدارد و بشريعت آسان و طبيعى راهنمائى ميكند.
أَصْل:ريشه. پايه. «كَلِمَةًطَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍأَصْلُهاثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي
السَّماءِ»ابراهيم:
24، كلمه پاك همچون درخت پاكى است كه ريشه آن ثابت و شاخهاش در هواست جمع آن اصول
است «أَوْتَرَكْتُمُوها قائِمَةً
عَلىأُصُولِها»حشر: 5.
أَصِيل:وقت ما بعد عصر تا مغرب (اقرب الموارد) «وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلًا»احزاب: 42 او را بامداد و آخر روز تسبيح گوئيد. جمع آن در قرآن فقط
آصال استعمال شده «يُسَبِّحُلَهُ فِيها بِالْغُدُوِّ
وَالْآصالِرِجالٌ»نور: 36 براى خدا در آن خانهها
بامدادان و پسينان مردانى تسبيح گويند «أَصِيلٌ» چهار
بار و «آصَالٌ» سه بار در قرآن آمده است.