از وى پيروى نمائيد زيرا او اين عمل را روى وعدهايكه داده بود، كرد.
بيضاوى در تفسير آيه 114 از سوره توبه چنانكه در سابق گفتيم مطلب را
خوب درك كرده و گفته است: آيه بر جواز استغفار براى مشركان دلالت دارد و اشكال قول
ابراهيم با آن دفع ميشود. ولى در سوره ممتحنه، مطلب را از ياد برده و استثناء را
از «أُسْوَةٌ»گرفته و
ميگويد نبايد در استغفار بابراهيم تأسّى كنيد.
اين مفسّران نامى در صورت صحّت كلامشان، لازم ميايد كه ابراهيم عليه
السّلام خلاف شرع كرده باشد و مطلب اين ميشود كه: از ابراهيم تأسّى كنيد مگر در
اين عمل كه كارى بر خلاف دستور خدا بود.
اگر گويند: وعده كرده بود، ميبايست بوعده خود عمل كند! گوئيم: مگر
وعده، خلاف شرع را شرعى ميكند!؟ و آنگهى وعده خلاف شرع را چرا ميكرد؟! اگر گويند:
اين عمل در شريعت آنحضرت جايز بود و در شرع اسلام نسخ شده است! گوئيم: از كجا؟!
بضرورت قرآن دين ما همان دين حنيف ابراهيم استقُلْ صَدَقَ اللَّهُ
فَاتَّبِعُوا مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً»آل عمران: 95 «ثُمَّأَوْحَيْنا إِلَيْكَ أَنِ اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً»نحل: 123.
شكر خدا را كه الهام بخشيد اين حقيقت ارزنده را از قرآن مجيد با
مقايسه آيات بدست آورديم، آنچه قرنها بر مفسّران پوشيده مانده بود روشن گرديد، و
معلوم شد كه ابراهيم عليه السّلام در همه كار مقتدا و سر مشق ماست حتى در استغفار
براى مشرك.
ابراهيم بآزر وعده كرد، آن وعده جايز و شرعى بود و بهمان وعده عمل
كرد، آنهم جايز بود، ما هم ميتوانيم در اين كار بر آن پيامبر بزرگ تأسّى نمائيم
سلام بر او.