تَأَذَّنَ: بمعنى اعلام و اخبار است با قيد كثرت و تكرار (قاموس) بنا بر اين،
معنى كريمه «وَإِذْتَأَذَّنَرَبُّكُمْ لَئِنْ
شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ»ابراهيم 7 آنست كه خداى شما مكرر اعلام كرده كه در صورت شكر، نعمت
خود را زياد خواهد فرمود.
استيذان: يعنى طلب اذن.
«وَيَسْتَأْذِنُفَرِيقٌ مِنْهُمُ
النَّبِيَّ»احزاب
13 ناگفته نماند: تمام معانىأُذُن (بر وزن عُنُق) وإِذْن (بر وزن علم) بمعنى اجازه و گوش دادن بر ميگردد و اين دو معنى جامع
تمام معانى است.
إِذَن: (بر وزن عنب) حرف جواب و جزاء است بمعنى آنگاه و آنوقت، نحو «إِنَّكُمْإِذاًمِثْلُهُمْ»نساء: 140 يعنى شما آنوقت نظير
آنها هستيد. در قرآن مجيد همه جا با تنوين (إِذاً) نوشته شده و محلى كه با نون
(إذن) نوشته شود يافته نشد.
أَذى:نا خوش آيند. نا پسند «لاتُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذى»بقره 264
صدقات خود را با منت گذاردن و كار نا پسند باطل نكنيد.
گوئيم: فلانى مرا اذيت كرد يعنى در باره من كار نا پسندى انجام داد
در قاموس هست: «الْأَذِيَّةُوالْأَذَىو هى المكروه» در اقرب الموارد
آمده «أَذَىيَأْذِيأَذاًوأَذَاةً: وصل اليه المكروه. الاسمالْأِذيَّةُ».
أَذَى مصدر و اسم هر دو استعمال شده است در الفائق بعد از نقل حديث
گويد: مراد از أذى خار و سنگ و هر چيزى است كه در راهها سبب آزار
ميگردد فعل ثلاثى اذى از باب علم يعلم و مزيدش از باب افعال و غيره آمده است نظير «وَما كانَ لَكُمْ أَنْتُؤْذُوارَسُولَ اللَّهِ»احزاب: 53 شما را نرسد كه رسول خدا
را اذيت كنيد.
بنا بر آنچه گذشت معنى آيه «يَسْئَلُونَكَعَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَأَذىًفَاعْتَزِلُوا النِّساءَ
فِي الْمَحِيضِ»بقره: