ميشود گفت: خودش پيمبر نبود و پيامبران از فرزندانش مبعوث شدند. ولى
كلام امام عليه السّلام از اين هم آبى نيست كه خودش پيغمبر بود أنبيائى هم از
فرزندانش مبعوث گرديدند گر چه ظهور اوّلى قوىتر است.
بعضىها از آيه: «إِنَّاللَّهَ اصْطَفىآدَمَوَ نُوحاً وَ آلَ إِبْراهِيمَ وَ آلَ عِمْرانَ عَلَى الْعالَمِينَ»آل عمران: 33 استفاده كرده و
گفتهاند انسان بر آدم سبقت دارد و آدم فرد بخصوصى است و ابو البشر نيست و از ميان
انسانها مبعوث شده زيرا خداوند براى بعثتآدمو نوح يك «اصْطَفى»فرموده چنانكه نوح از ميان مردمان برخاسته آدم هم از ميان جمعيّتى
مبعوث شده است.
نتيجه اين ميشود كه او اوّلين پيغمبر است ولى اوّلين بشر نيست و از
اين ميشود بدست آورد كه بشر اوليّه پيغمبر نبوده و پيامبران بعدا مبعوث شدهاند.
اينكه گفتهاند: آدم ابو البشر نيست ظاهرا مخالف آيه:«إِنَّمَثَلَ عِيسى عِنْدَ
اللَّهِ كَمَثَلِآدَمَخَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ...»آل عمران: 59 است كه آدم را بشر اوّلى و ابو البشر معرفى ميكند.
از طرف ديگر: اصطفاء لازم نگرفته حتما از ميان مردم باشد