responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 311

تكليف خدايند و از تمام جنبنده‌هاى روى زمين (از جهت عقل و تمييز و تكليف) برتراند، و از همين ماده است حديث شريف‌

«إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ‌ الثَّقَلَيْنِ‌ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي ...».

: من ميان شما دو چيز پر ارزش و بس مهمّ ميگذارم: كتاب خدا و اهل بيتم. پر ارزش بودن آندو بواسطه آن است كه سبب هدايت و سعادت هر دو جهان‌اند.

فيروزآبادى در قاموس و ابن اثير در نهايه و زمخشرى در الفائق و سعيد خورى در اقرب الموارد در ماده «ثقل» حديث شريف را آورده‌اند و طبرسى در ذيل آيه فوق آنرا نقل ميكند. نا گفته نماند: حديث الثقلين از احاديث متواتره است آقاى شيخ قوام الدين وشنوى قمّى رساله‌اى بنام حديث الثقلين در باره آن تأليف نموده و بدار التقريب مصر ارسال كرده، دار التقريب بعد از تصديق، آن را با مقدّمه اضافى چاپ كرده است طالبين ميتوانند نسخه‌اى از آن را تهيّه و استفاده نمايند و در آن، محل حديث از كتب اهل سنّت نشان داده شده است.

ثلاث: از اسماء عدد است (سه) انْطَلِقُوا إِلى‌ ظِلٍّ ذِي‌ ثَلاثِ‌ شُعَبٍ ... مرسلات: 30 ثلاثه مؤنّث ثلاث است مثل‌ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ‌ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ ... بقره:

196 ثَلَاثُونَ‌ يعنى سى، نحو وَ حَمْلُهُ وَ فِصالُهُ‌ ثَلاثُونَ‌ شَهْراً احقاف: 15 ثُلُث‌ (بضم اول و دوّم) بمعنى يك سوّم است 3 1 نحو ... وَ وَرِثَهُ أَبَواهُ فَلِأُمِّهِ‌ الثُّلُثُ‌ نساء:

11 ثُلاث‌ (بر وزن گلاب) يعنى سه سه مثل‌ ... فَانْكِحُوا ما طابَ لَكُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‌ وَ ثُلاثَ‌ وَ رُباعَ‌ نساء: 3 نكاح كنيد آنكه براى شما از زنان دلپسند است دو دو، سه سه، چهار چهار. ناگفته نماند: اين خطاب نسبت بجمع است و نسبت بهر فرد چنين ميشود: نكاح كن از زنان دو يا سه و يا چهار نفر را و بيشتر از چهار زن آزاد، نكاح كردن جايز نيست‌

قَالَ الصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلَامُ‌: «لَا يَحِلُّ لِمَاءِ الرَّجُلِ أَنْ يُجْرَى فِي‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 311
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست