responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 28

خواهد ماند. نگارنده گويد نظير آن، آيه‌ «فَأَغْرَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى‌ يَوْمِ الْقِيامَةِ» (مائده 14) است كه راجع بنصارى ميباشد.

على هذا قوم يهود و نصارى تا قيامت خواهند ماند زيرا بودن دشمنى ميان آنان تا روز قيامت، مستلزم آنست كه تا قيامت بمانند. در دوران حكومت جهانى اسلام كه بدست امام زمان عليه السّلام تشكيل خواهد شد، يهود و نصارى قهرا بصورت اقليّت خواهند ماند نه اينكه بكلّى بر چيده خواهند شد و اللَّه العالم.

گذشته از اينها بتصريح قرآن، زمين، آسمان، خورشيد و تمام عالم داراى اجل و مدت معين‌اند و در انقضاء آن ناقوس مرگشان بصدا در خواهد آمد «ما خَلَقَ اللَّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَيْنَهُما إِلَّا بِالْحَقِّ وَ أَجَلٍ‌ مُسَمًّى» (روم: 8) خدا آسمان‌ها و زمين و آنچه در ميان آندو است جز بحق و مدت معين نيافريد نظير اين آيه در سوره احقاف:

3، سوره لقمان: 29، رعد: 2 فاطر: 13 و سوره زمر: 5 نيز آمده است.

در كتاب آغاز و انجام جهان تأليف آقاى محمد امين رضوى، عمر زمين و هفت آسمان آن، با استفاده از قرآن مجيد هيجده ميليارد سال احتمال داده شده است (164 167).

[ (أجَل‌ مُعَلَّقَ و أجَلِ‌ حَتمى)]

مسئله أجل معلّق و أجل حتمى در زبانها شايع است، و مراد آنست كه انسان دو أجل دارد يكى أجل مشروط كه اگر شرطش موجود شود خواهد آمد و الّا نه و ديگرى أجل حتمى كه بالاخره در وقتش ميايد و برو برگرد ندارد، در نتيجه أجل أوّل قابل محو و اثبات و دوّمى ثابت و پايدار است.

اينك بعضى از آيات را در اين زمينه بررسى ميكنيم: پيامبران در جواب آنانكه إنكارشان ميكردند ميگفتند «أَ فِي اللَّهِ شَكٌّ فاطِرِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُمْ مِنْ ذُنُوبِكُمْ وَ يُؤَخِّرَكُمْ إِلى‌ أَجَلٍ‌ مُسَمًّى»

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 28
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست