responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 25

آنرا (آب باران) تلخ و شور قرار ميداديم و وقت تبخير، املاح دريا با آن تبخير ميشد چرا شكر نميكنيد؟! اين كلمه در كلام اللَّه مجيد سه بار آمده است: فرقان: 53، فاطر:

12، واقعه: 70.

أَجْر: مزد، ثواب و پاداش كه در مقابل عمل نيك بانسان ميرسد اجير: كسيكه در مقابل مزد كار ميكند.

استيجار بمزدورى گرفتن در قرآن مجيد بثواب آخرت و دنيا هر دو اطلاق شده است‌ «وَ لَأَجْرُ الْآخِرَةِ أَكْبَرُ» نحل: 41 «وَ آتَيْناهُ‌ أَجْرَهُ‌ فِي الدُّنْيا» عنكبوت: 27. و نيز بمهريّه زنان اجر گفته شده‌ «وَ آتُوهُنَ‌ أُجُورَهُنَ‌ بِالْمَعْرُوفِ» نساء: 25.

راغب در مفردات تصريح ميكند كه: أجر فقط در مزد عمل خوب گفته ميشود بر خلاف جزاء كه در عمل خوب و بد هر دو استعمال ميشود ناگفته نماند در تمام قرآن كريم، اجر در مقابل عمل نيك استعمال شده حتى در آيه‌ «فَلَمَّا جاءَ السَّحَرَةُ قالُوا لِفِرْعَوْنَ أَ إِنَّ لَنا لَأَجْراً» شعراء: 41 زيرا كه ساحران عمل خويش را آنوقت خوب ميدانستند در آيه‌ «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَ‌ أُجُورَكُمْ‌» آل عمران: 185 بنظر ميايد مراد از اجور اعمّ باشد مجمع البيان در تفسير آيه ميگويد:

بجزاى اعمالتان ميرسيد خير باشد خير، شرّ باشد شرّ، در تفسير بيضاوى و كشّاف نيز شامل جزاء اعمال نيك و بد دانسته‌اند.

اما نميشود اين آيه را از قاعده كلّى كه راغب تصريح كرده مستثنى دانست، مخصوصا كه در قرآن فقط در يكجاست. بنظر ميايد كه: مراد از آيه شريفه تشويق باشد كه: كار خوب كنيد زيرا پاداش آنرا فقط در قيامت تمام و كامل خواهيد ديد و هيچ مانعى از اين معنى بنظر نميرسد كلمه أَجْر با سائر صيغ آن 110 بار در قرآن آمده است.

أَجَل:

مدّت معيّن و آخر مدّت.

راغب در مفردات گويد: أَجَل‌ مدّتى است كه براى چيزى معين شود و أجل‌ انسان مدّت حيات اوست.

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 25
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست