آنرا (آب باران) تلخ و شور قرار ميداديم و وقت تبخير، املاح دريا با
آن تبخير ميشد چرا شكر نميكنيد؟! اين كلمه در كلام اللَّه مجيد سه بار آمده است:
فرقان: 53، فاطر:
12، واقعه: 70.
أَجْر:مزد، ثواب و پاداش كه در مقابل عمل نيك بانسان ميرسد اجير: كسيكه در
مقابل مزد كار ميكند.
استيجار بمزدورى گرفتن در قرآن مجيد بثواب آخرت و دنيا هر دو اطلاق
شده است «وَلَأَجْرُالْآخِرَةِ أَكْبَرُ»نحل: 41 «وَآتَيْناهُأَجْرَهُفِي الدُّنْيا»عنكبوت: 27. و نيز بمهريّه زنان اجر گفته شده «وَآتُوهُنَأُجُورَهُنَبِالْمَعْرُوفِ»نساء: 25.
راغب در مفردات تصريح ميكند كه:أجرفقط در مزد عمل خوب گفته ميشود بر
خلاف جزاء كه در عمل خوب و بد هر دو استعمال ميشود ناگفته نماند در تمام قرآن
كريم، اجر در مقابل عمل نيك استعمال شده حتى در آيه «فَلَمَّاجاءَ السَّحَرَةُ قالُوا لِفِرْعَوْنَ أَ إِنَّ لَنالَأَجْراً»شعراء: 41
زيرا كه ساحران عمل خويش را آنوقت خوب ميدانستند در آيه «كُلُّنَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ وَ إِنَّما تُوَفَّوْنَأُجُورَكُمْ»آل عمران:
185 بنظر ميايد مراد از اجور اعمّ باشد مجمع البيان در تفسير آيه ميگويد:
بجزاى اعمالتان ميرسيد خير باشد خير، شرّ باشد شرّ، در تفسير بيضاوى
و كشّاف نيز شامل جزاء اعمال نيك و بد دانستهاند.
اما نميشود اين آيه را از قاعده كلّى كه راغب تصريح كرده مستثنى
دانست، مخصوصا كه در قرآن فقط در يكجاست. بنظر ميايد كه: مراد از آيه شريفه تشويق
باشد كه: كار خوب كنيد زيرا پاداش آنرا فقط در قيامت تمام و كامل خواهيد ديد و هيچ
مانعى از اين معنى بنظر نميرسد كلمه أَجْر با سائر صيغ آن 110 بار در قرآن آمده
است.
أَجَل:
مدّت معيّن و آخر مدّت.
راغب در مفردات گويد:أَجَلمدّتى است كه براى چيزى معين شود وأجلانسان مدّت حيات اوست.