«وَإِذْبَوَّأْنالِإِبْراهِيمَ مَكانَ
الْبَيْتِ»حجّ:
26، آنگاه كه مكان بيت را براى ابراهيم مهيّا كرديم. مهيّا كردن ساختن و تسويه
است «تُبَوِّئُالْمُؤْمِنِينَ مَقاعِدَ
لِلْقِتالِ»آل
عمران:
121، براى مؤمنين مواضعى بجهت جنگ آماده و تسويه ميكنى «وَالَّذِينَتَبَوَّؤُاالدَّارَ وَ الْإِيمانَ مِنْ
قَبْلِهِمْ»حشر:
9.
«إِنِّيأُرِيدُ أَنْتَبُوءَبِإِثْمِي وَ إِثْمِكَ
فَتَكُونَ مِنْ أَصْحابِ النَّارِ»مائده: 29، من ميخواهم تو با گناه من و گناه خودت قرين و با هم باشى
تا از اصحاب آتش گردى.
آيه شريفه در قصّه پسران آدم واقع است و ظاهر آن انتقال سيئات مقتول
بقاتل است در محاسن برقى كتاب عقاب الاعمال باب عقاب- القتل از امام باقر عليه
السّلام مروى است
يعنى هر كه مؤمنى را عمدا بكشد خدا همه گناهان او را بر قاتل ثبت و
مقتول را از آنها كنار ميكند و اين است سخن خدا «إِنِّي أُرِيدُ أَنْتَبُوءَ ...الخ».
در المنار از ابن عبّاس نقل شده كه «اثمى» را
بمعنى اثم القتل گرفته يعنى: من ميخواهم با گناه خودت و گناه گشتن من، قرين و
متلبّس باشى. و در وجه ديگر انتقال سيئات را كه گفتيم آورده است در اين باره بيان
الميزان كامل و قابل استفاده است بآنجا رجوع شود و نيز راجع بتوضيح و تحقيق مفصّل
انتقال اعمال، بكتاب تجسّم عمل يا تبدّل نيرو بمادّه صفحه 345- 351 تأليف آقاى
محمّد امين رضوى مراجعه شود كه بسيار جالب و مفيد است.