: در زكوة در آنچه آسمان و نهرها آنرا آبيارى كرده هر گاه بوسيله آب
جارى يا بوسيلهى ريشه باشد ده يك است.
راغب گويد: عرب بمعبود خود كه بوسيلهى آن بخدا تقرب ميجويد، بعل
ميگويد.
على هذا ممكن است معنى آيهى فوق: چنين باشد: آيا معبود نكرهاى
ميخوانيد و أحسن الخالقين را ترك ميكنيد؟. در اين صورت مفرد آن اشاره بواحد
نامعلوم از خدايان آنهاست.
بَغْت:ناگهان. (مجمع البيان و مفردات) «فَأَخَذْناهُمْبَغْتَةًوَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ»اعراف: 95، پس آنها را ناگهان در
حاليكه نميدانستند گرفتيم. اين كلمه در قرآن مجيد 13 بار بكار رفته و همه در باره
ناگهانى بودن قيامت و عذاب دنيوى است.
بُغض:كينه. دشمنى. در اقرب الموارد ميگويد:بُغْضضدّ حبّ، بغضاء و بغضه شدت دشمنى
است راغب گفته: آن تنفّر نفس از شيئ است بر خلاف حبّ كه ميل نفس بشيء ميباشد. «قَدْبَدَتِالْبَغْضاءُمِنْ أَفْواهِهِمْ وَ ما
تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ»آل عمران: 118 دشمنى از گفتارشان هويداست و آنچه سينهشان پنهان
ميكند بزرگتر است. اين كلمه فقط پنج بار و همه بصيغهى بغضاء در قرآن آمده است.