.... ابن اثير در تاريخ كامل ج 1 ص 263 مينويسد:
بيشتر اهل تاريخ بر آنند كه حصبه و آبله اوّلين بار در عرب بعد از واقعه فيل ديده
شد.
نگارنده گويد: بنظر ميآيد كه اين پرندگان از بحر احمر آمده و
سنگريزههايشان با ميكرب حصبه و آبله آلوده بوده است و بر اثر ريختن آنها اين دو
مرض در ميان لشگريان بروز كرده و خداوند باين طريق آنها را تار و مار نموده است.
در بعضى از روايات فريقين هست كه سنگريزهها بسر هر كه ميخورد از
دبرش بيرون ميشد و اللَّه العالم.
أَبْ:
پدر. بزرگ قوم.
مصلح. راغب گويد: پدر و نيز هر كه سبب اصلاح، يا ايجاد و ظهور چيزى
بشود نسبت بآن أَبْ (پدر) است بدين علّت حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله بعلى
گفت:
«أَنَاوَ أَنْتَأَبَوَاهَذِهِ الْأُمَّةِ».
و بآنكه از ميهمانان پذيرائى كندأَبُوالْأَضْيَافِ و بآنكه آتش جنگ بر
افروزدأَبْوُالْحَرْبِ گويند ... بمعلّم نيز
أَبْ گفتهاند (مفردات) تفصيل اين سخن در «آزر» خواهد
آمد «أَبَتِ» بكسر تاء اصلش أَبِي است ياء متكلم
بتاء عوض شده است مثل «ياأَبَتِلا تَعْبُدِ الشَّيْطانَ»مريم: 44.
إباء:امتناع. خوددارى.
راغب آنرا امتناع شديد گفته و در قاموس بمعنى كراهت مطلق است ميشود
گفت كه سخن راغب قريب بتحقيق است زيرا لازم است با امتناع فرق مختصرى داشته باشد.
ناگفته نماند علت إِبَاءِ و امتناع گاهى خودپسندى و تكبر است نظير «إِلَّاإِبْلِيسَأَبىوَ اسْتَكْبَرَ»بقره: 34 علت امتناع ابليس لعين
همان خود پسندى و استكبار بود.
گاهى سبب آن عدم قدرت است چنانكه از كريمه «عَرَضْنَاالْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِفَأَبَيْنَأَنْ يَحْمِلْنَها وَ
أَشْفَقْنَ مِنْها»احزاب: 72 استفاده ميشود و ممكن است علت آن بى اعتنائى باشد كه نوعى
از خود پسندى است