«برق» ملحوظ
باشد، لذا طبرسى و راغب گفتهاند: ابريق بواسطه روشنى و صفا، ببطرى اطلاق ميشود.
«عالِيَهُمْثِيابُ سُندُسٍ خُضْرٌ وَإِسْتَبْرَقٌ»انسان: 21
استبرق بمعنى حرير ضخيم برّاق و سندس بمعنى حرير نازك است (مجمع البيان) ناگفته
نماند: سندس و استبرق هر دو نكره است، نميشود گفت: مانند حرير معمولىاند.
بركت:فايده ثابت. قاموس بركت را نموّ، زيادت، سعادت وبُرُوكرا ثبوت معنى كرده و گويد:
بَارِكْعَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ يعنى شرف و كرامت آنها را هميشگى
كن. مجمع البيان ذيل آيهى 97 از سورهى بقره گفته: اصل بركت بمعنى ثبوت است
گويند: «بَرَكَبُرُوكاً» يعنى ثابت شد، پس بركت بمعنى ثبوت
فايده است در اثر نموّ و رشد، مجمع آب رابِرْكَهگويند كه آب در آن ثابت است.
در مفردات گويد: بركت يعنى ثبوت خير خدائى در يك چيز، و مجمع آب را
از آن، بركه ناميدهاند. مُبَارَك چيزى است كه در آن فايده ثابت باشد.تَبارَكَ اللَّهُ*از آنجهت گفته ميشود كه فايدههاى
ثابت در خدا و از خداست با بلندى مقام.
از مجموع آنچه كه نقل شد بدست ميايد كه بركت بمعنى فايده ثابت است (و
ممكن است گاهى از آن مطلق ثبوت اراده شود) و آن با نموّ و زيادت و سعادت قابل جمع
و بلكه از اين معانى كنار نيست.
«تَبارَكَاللَّهُ رَبُّ
الْعالَمِينَ»اعراف: 54 يعنى ثابت در خير است، هميشه مفيد است خدائيكه پرورش دهنده
مخلوقات است. مجمع البيان آنرا ثبوت دائمى معنى كرده و گويد:
بلند مقام است در يكتائى ابدى.
ولى ترجمهى ما بهتر از آنست مخصوصا كهتَبارَكَ اللَّهُ*در 9 محلّ از قرآن آمده و در قبل
يا بعد آنها نعمت و قدرت خدا ذكر شده است و آن با فايده و مفيد بودن بسيار