responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 161

كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود

«لَا رَهْبَانِيَّةَ وَ لَا تَبَتُّلَ‌ فِى الْإِسْلَامِ».

يعنى: در اسلام رهبانيت و بريدن از نكاح نيست.

در قاموس گويد: بَتُولٌ‌ صفت فاطمه عليه السّلام سيده زنان جهان است، زيرا از زنان زمان خود و زنان امّت، در فضل و دين و حسب بريده و ممتاز بود.

بَثّ: پراكندن. منتشر كردن‌ «فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها وَ بَثَ‌ فِيها مِنْ كُلِّ دَابَّةٍ» بقره: 164 يعنى بوسيله باران زمين را پس از مرده شدن زنده كرد و در آن تمام جنبندگان را پراكند.

بنظر راغب: اصل بثّ، جدا كردن و بلند كردن است مانند پراكندن باد خاك را. مخفى نماند: از آيه‌ «وَ مِنْ آياتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَثَ‌ فِيهِما مِنْ دابَّةٍ» شورى:

29 بدست ميايد كه در كرات ديگر موجود زنده هست، زيرا ضمير «فِيهِما» به سموات و ارض بر ميگردد رجوع شود به «سماء».

«إِنَّما أَشْكُوا بَثِّي‌ وَ حُزْنِي إِلَى- اللَّهِ» يوسف: 86، مراد از بثّ اندوهى است كه شخص قادر بكتمان آن نيست و آنرا آشكار ميكند، لذا بايد مراد از حزن غصّه مخفى باشد.

«وَ زَرابِيُ‌ مَبْثُوثَةٌ» غاشيه: 16 يعنى فرشهاى گسترده. ناگفته نماند معنى جامع همان منتشر كردن است گستردن فرش نيز يكنوع منتشر كردن است.

بَجس: شكافته شدن. شكافتن.

«فَانْبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتا عَشْرَةَ عَيْناً» اعراف: 160 از آن سنگ، دوازده چشمه بشكافت. راغب گويد: بجس اكثرا در چيزيكه از محلّى تنگ بيرون آيد، بكار ميرود و انفجار از آن اعمّ است. بجس لازم و متعدى هر دو آمده است. در اقرب الموارد گفته «بَجَسَ‌ المَاءَ: فَجَّرَهُ- بَجَسَ‌ المَاءُ: انْفَجَر».

بحث: كاويدن. جستجو كردن‌ «فَبَعَثَ اللَّهُ غُراباً يَبْحَثُ‌ فِي الْأَرْضِ» مائده: 31، سوره توبه را سوره بحوث گويند زيرا كه شامل كاويدن و تفتيش‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 161
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست