responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 152

جور ميايد.

بهر حال مراد از اصحاب أيكه در قرآن مجيد قوم حضرت شعيب است‌ «كَذَّبَ أَصْحابُ‌ الْأَيْكَةِ الْمُرْسَلِينَ. إِذْ قالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَ لا تَتَّقُونَ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ» شعراء:

176- 178 گفته‌اند آن محلّى بود در نزديكى مَدْيَن كه شعيب براى آنها نيز مبعوث شده بود. و نيز گفته‌اند كه أَيْكه نام شهرى بود. اين كلمه چهار بار در قرآن آمده است. ايكه را نميشود با مَدْين يكى دانست كه در باره مدين آمده‌ «وَ إِلى‌ مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً» هود: 84 از اين مى‌فهميم كه شعيب از اهل مدين بود ولى در باره أيكه «أَخَاهُم» نيامده است.

در سوره حجر و شعراء و غيره روشن ميشود: اصحاب أيكه نيز در اثر طغيان هلاك شده‌اند. در جوامع- الجامع فرموده: در حديث است شعيب باهل مَدْيَن و أَيكه هر دو مبعوث شده بود.

أَيِّم: ايِّم (با تشديد) زن بى شوهر جمع آن در قرآن‌ أَيَامَى‌ است گاهى بمرد مجرّد نيز ايِّم‌ گويند (مفردات) در قاموس گويد: ايّم زنى بى‌شوهر است خواه دوشيزه باشد يا شوهر رفته و نيز مرديكه زن ندارد. در آيه‌ «وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‌ مِنْكُمْ» نور: 32 زنان بى‌شوهر و مردان بى‌زن هر دو مرادند، يعنى زنان بى‌شوهر و مردان مجرّد را جفت دهيد.

الْآنَ: اكنون. حالا. الآن اسم وقتى است كه در آن هستى‌ «قالُوا الْآنَ‌ جِئْتَ بِالْحَقِّ» بقره:

71 گفتند اكنون حق را آوردى! «آلْآنَ‌ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ» يونس: 91 همزه استفهام به آن داخل شده يعنى آيا اكنون ايمان مياورى حال آنكه در پيش عصيان كرده‌اى؟

راغب گويد: الف و لام آن براى تعريف و لازم كلمه است و از سيبويه نقل ميكند كه گفته: الآن آنك يعنى: حالا وقت تو است.

أَيّان: كى. كدام وقت.

و آن سئوال است از زمان آينده و نزديك و بمعنى متى است‌ «وَ ما يَشْعُرُونَ‌

نام کتاب : قاموس قرآن نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 152
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست