بهر حال مراد از اصحاب أيكه در قرآن مجيد قوم حضرت شعيب است «كَذَّبَأَصْحابُالْأَيْكَةِالْمُرْسَلِينَ. إِذْ
قالَ لَهُمْ شُعَيْبٌ أَ لا تَتَّقُونَ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ»شعراء:
176- 178 گفتهاند
آن محلّى بود در نزديكى مَدْيَن كه شعيب براى آنها نيز مبعوث شده بود. و نيز
گفتهاند كه أَيْكه نام شهرى بود. اين كلمه چهار بار در قرآن آمده است. ايكه را
نميشود با مَدْين يكى دانست كه در باره مدين آمده «وَإِلى مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً»هود: 84 از اين مىفهميم كه شعيب
از اهل مدين بود ولى در باره أيكه «أَخَاهُم» نيامده است.
در سوره حجر و شعراء و غيره روشن ميشود: اصحاب أيكه نيز در اثر طغيان
هلاك شدهاند. در جوامع- الجامع فرموده: در حديث است شعيب باهل مَدْيَن و أَيكه هر
دو مبعوث شده بود.
أَيِّم:ايِّم (با تشديد) زن بى شوهر جمع آن در قرآنأَيَامَىاست گاهى بمرد مجرّد نيزايِّمگويند (مفردات) در قاموس گويد:
ايّم زنى بىشوهر است خواه دوشيزه باشد يا شوهر رفته و نيز مرديكه زن ندارد. در
آيه «وَأَنْكِحُواالْأَيامىمِنْكُمْ»نور: 32 زنان بىشوهر و مردان بىزن
هر دو مرادند، يعنى زنان بىشوهر و مردان مجرّد را جفت دهيد.
الْآنَ:اكنون. حالا. الآن اسم وقتى است كه در آن هستى «قالُواالْآنَجِئْتَ بِالْحَقِّ»بقره:
71 گفتند
اكنون حق را آوردى! «آلْآنَوَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ»يونس: 91 همزه استفهام به آن داخل
شده يعنى آيا اكنون ايمان مياورى حال آنكه در پيش عصيان كردهاى؟
راغب گويد: الف و لام آن براى تعريف و لازم كلمه است و از سيبويه نقل
ميكند كه گفته: الآن آنك يعنى: حالا وقت تو است.
أَيّان:كى. كدام وقت.
و آن سئوال است از زمان آينده و نزديك و بمعنى متى است «وَما يَشْعُرُونَ